Steenberg Erpe-Mere

Alles over trainen: schema's, tips,...

Moderators: R4P, toon

Steenberg Erpe-Mere

Berichtdoor Jean » do jun 24, 2010 7:08 am

Op zaterdag- en zondagochtend tussen 8 en 9u maal ik m'n trainingskilometertjes af in en rond het domein "Steenberg" in Erpe-Mere.
Er is een finse piste van ietsje meer dan 1000 m lengte; maar je kan ook even een uitstapje maken tot in het aanpalende "Oud-Steenberg" en dan kom je aan een ronde van zo'n 2200 m.
Op dit deel gaat ook de cyclocross van Erpe-Mere door. Het is allemaal onverharde ondergrond en aangenaam omgeven door veel groen.
Ook de passage langs de vijver is genietbaar.
De omloop is licht heuvelend. De finse piste is redelijk "open" omdat deze de buitenzijdes van enkele (voetbal)grasterreinen volgt.

Meestal heb ik het gezelschap van m'n broer en af en toe zijn er nog enkele vrienden lopers die komen meetrainen.
Hoe meer zielen; hoe meer (loop)vreugd; dus als er nog lopers zijn hier op het forum die interesse hebben om mee te trainen en niet te veraf wonen; kom gerust af.
Op zaterdag lopen we aan een variabel tempo tussen 12 en 14 km/u en op zondag is het ongeveer aan 12 km/u

Sportieve groeten
Jean
Jean

Re: Steenberg Erpe-Mere

Berichtdoor tha jimsta » za jun 26, 2010 3:34 pm

Prima initiatief Jean! Helaas wat ver voor mij, zou anders zeker eens willen komen meedoen!
tha jimsta

Berichtdoor Jean » zo jul 04, 2010 11:43 am

Gisterochtend duurloop van 1u15 in en om 't Steenberg in Erpe-Mere gedaan.
Naast m'n broer waren Geert De Pauw (Bavegem) en Geert De Keyser (Oordegem) ook afgekomen om mee te lopen.
Vaststelling was dat we op bepaalde stukken van de omloop last hadden van veel "dazen" (dat zijn van die grijsachtige grote steekvliegen die proberen om bloed te komen zuigen bij hun ongewilde gastheer of -vrouw en je nadien met een serieuze zwelling als herinnering aan hun bezoek achterlaten).
Het padje in het Oud-Steenberg is bijna volledig door netels, bramen en distels dicht gegroeid; daarom hebben we dat stukje parkoer niet gelopen; op die manier kwamen we aan een ronde van zo'n 2 km.
Jean

Berichtdoor JPDT » di jul 20, 2010 4:48 pm

Ik draai er ook meer dan regelmatig mijn toerkes daar in steenberg Jean . Ik ben wel niet zo'n héél vroege vogel alhoewel dit bij deze temperaturen wel het beste lijkt .Steenberg is wel een vrij zwaar parcour en m.i. niet zo heel geschikt voor langere duurlopen .
JPDT

Berichtdoor Jean » ma jul 26, 2010 11:03 am

Dag Jean-Paul;

Ik heb Steenberg altijd al een prachtige locatie gevonden en liep er 20 jaar terug ook veel; al hadden we daar toen lang niet de mogelijkheden die er nu zijn.
Het is er inderdaad vrij lastig, maar je kan je tempo een beetje regelen naar de lastigheidsgraad van het parkoer.
Door het vele blessureleed dat ik de laatste jaren had, is het nu een zegen voor mijn knieën om op de zachte Finse piste te kunnen lopen.
Nadeel is misschien de wat kleinere ronde (ongeveer 1040m volgens m'n Garmin) waardoor je bij het afwerken van een langere duurloop het rondjes draaien een beetje beu wordt.
Om dit te verhelpen verlaat ik de Finse piste net na de klim achter de sporthal en loop op de aardeweg richting Oud-Steenberg, om vervolgens, eenmaal boven, de korte klim linksop te lopen, dan gaat het licht bergaf tot einde aardeweg en daar bijna 180° linksom om het pad langs de bovenzijde van de vijver te volgen en ter hoogte van het terras van het cafétaria terug op de Finse piste in te voegen.
We trainen graag vroeg omdat er tijdens 't weekend nog tal van andere dingen moeten gebeuren en getraind is getraind; als je uitstelt tot een later uur en er komt dan onverwachts bezoek of een andere reden tussen, dan durft de training soms al eens te vervallen (eigen ervaring) ....vandaar.

Tot als 't nog eens past dat onze wegen elkaar kruisen in 't Steenberg Jean-Paul.
PS: Ik denk eraan om aan de Steenbergjogging (een eerste keer voor mij) mee te doen.

Jean
Jean

Berichtdoor JPDT » ma jul 26, 2010 12:52 pm

Inderdaad Jean , Steenberg is en blijft een prachtlokatie voor joggers die ik ook al verscheidene jaartjes heb ontdekt . Wanneer je zonder verre verplaatsing in alle rust in de natuur je toerkes kunt afmalen in je eigen omgeving is dit goed meegenomen .Door de inspanningen van de gemeente én het ontstaan de laatste jaren van de " joghype " is het er op bepaalde momenten zelfs overbevolkt op de (te smalle ) finse piste . Je bent er de laatste jaren zelden alléén mede door de ontdekking door andere sporters van deze lokatie . Zelfs opstijgende luchtballons , binnenkort de muziek van de organisatie van het concert in steenberg en binnen enkele weken de voorbereidende werkzaamheden van de organisatie van de Steenbergcross doen je vergeten hoeveel toerkes je al gelopen hebt . Ik zal binnenkort wel mijn wagonnetje aan jullie sneltreintje daar eens trachten aan te hangen .
Door omstandigheden zal ik waarschijnlijk ook de steenbergjogging lopen alhoewel de keuze in het weekend van 08 augustus e.k. met de Steenbergjogging , Erondegem én Impe respectievelijk op vrijdag , zaterdag en zondag in onze streek moeilijk is met voor mij een voorkeur voor Erondegem .
JPDT

Berichtdoor wim19 » ma jul 26, 2010 6:06 pm

Af en toe loop ik ook wel eens daar op de piste maar is nu toch al tijdje geleden, ook op de steenbergjogging en de zondag in impe zijn we van de partij ;) nu vrijdag eerst welle.
wim19

Berichtdoor Jean » ma aug 16, 2010 10:17 am

Vanochtend samen met Geert De Keyser in Steenberg begonnen om 8u30 aan een duurloop; maar na de zware regenval van gisteravond + de voorbije nacht + vanochtend lag de Finse piste er slecht bij. Het water had hele geulen houtschors weggespoeld en onderaan het terrein stond veel water.
Daarom beslist om een toer op 't straat te lopen.
Soms goot het pijpenstelen, gelukkig hadden Geert en ik onderwerpen genoeg om over te praten (de voorbije Steenbergjogging, Erondegem, Impe en de corrida van Merchtem) en ergerden we ons niet aan het overvloedige hemelnat.
Na 1u25 hadden we ruim 20 km afgelegd. Onze maandag is op trainingsvlak weeral geslaagd :D
Jean

Berichtdoor Jean » vr aug 27, 2010 8:05 pm

Onze weekendtrainingen op zaterdag en zondag zullen vanaf morgen zaterdag 28/8 om 09u00 (ipv 08u00) doorgaan in 't Steenberg in Erpe-Mere op en rond de finse piste.
Jean

Berichtdoor JPDT » za aug 28, 2010 2:57 pm

Jean , morgen zondag staat er een lange trage duurloop van 28 km op het programma . Daarvoor ga ik steevast naar den Osbroek . Ik kom daar wellicht wel iemand tegen om de toerkes af te malen . Ik heb deze week nog enkele rondjes met uwen brother gedraaid in Steenberg . Was ook weeral bezig en vertelde over de intervaltrainingen en de tijden die jullie er draaien per ronde op de finse piste . Amaaaaiiii mijne frak , niet van de poes . Uw resultaten in wedstrijden zijn dan ook niet te verwonderen . Proficiat met Erondegem , en.... binnekort een broederstrijd om den eertsen ??? :)
JPDT

Berichtdoor Jean » zo aug 29, 2010 12:34 am

Thx Jean-Paul !

Erondegem was toch heel speciaal voor mij omdat ik er in 1989 de overwinning behaalde op hetzelfde parcours en nu, 21 jaar later kon ik dat nog eens over doen. Ik voelde me hierbij enthousiast als een nieuweling........... :)

Mijn broer en ik zijn weer redelijk fervent met lopen bezig. Hij vertelde me vanochtend al dat hij met jou was meegelopen deze week op Steenberg. We kunnen lang niet meer de tijden lopen die we vroeger draaiden, onze sterkste jaren liggen reeds ver achter ons, maar we beleven er terug plezier aan. Training is alles in een sport als lopen en hopelijk blijven we nog een tijdje blessure-vrij. Gisteren deden we nog een lange duurloop op Steenberg; de zachte ondergrond van de finse piste is plezant lopen. Vroeger liepen we ook regelmatig op "Den Osbroek" maar nu zijn we al een tijdlang gewend van altijd naar 't Steenberg te gaan trainen dat we daar altijd afspreken in 't weekend.
Jean

Berichtdoor Jean » za sep 11, 2010 10:21 am

Net terug van een pittige intervaltraining op de finse piste in 't Steenberg samen met GDK, GDP en m'n broer.
Na de zware regenval van deze week is de piste er wel nog, maar het finse deel is op veel plaatsen weggespoeld 8)
Het was her en der opletten om de voeten niet om te slaan en met de laagstaande zon zijn de paaltjes van het cyclocrossparcours, die soms vlak naast de loopstrook staan, niet altijd goed zichtbaar.
Het was op plaatsen zwaar lopen; net of de ondergrond "zuigt" en juist na het steile klimmetje was er een modderstrook van enkele meters achter de sporthal. Het was er al druk en we moesten opletten bij de passage aan de ingang van de sporthal, want sommige mensen die hun kinderen daar komen afzetten zouden met de auto tot binnen rijden en hebben geen oog voor een groepje lopers........... :roll: .
Vorige week was er in de sporthal een controlepost van een mtb toertocht en zijn we onderaan de kleine ronde gebleven om interval te lopen want door het kluwen fietsen en fietsers moest je er rustig proberen doorheen te lopen.

Volgend weekend is er de Steenbergcross (cyclocross) en gaan we hoogstwaarschijnlijk ons actieterrein voor een weekendje verleggen. Mogelijk een sessie in 't park van Aalst & 't Osbroek en een sessie aan De Gavers in Geraardsbergen.

Daarna mag voor mijn part de gekende stille rust terugkeren in 't Steenberg; zo hebben we het 't liefst.
Jean

Berichtdoor Jean » zo sep 19, 2010 5:54 pm

Vandaag was er in 't Steenberg de Steenberg(cyclo)cross en daarom spraken Geert DK, Geert DP, m'n broer Marc en ikzelf af om naar het domein "De Gavers" in Geraardsbergen te gaan trainen. Vanochtend om 8u30 met de auto van Erpe-Mere naar Geraardsbergen waar we klokslag 09u00 met lopen begonnen zijn.
Geert DP had er al gelopen en dus wat terreinkennis; voor de andere 3 was het de eerste keer lopen op domein "De Gavers".
Er was keuze genoeg aan wegeltjes en baantjes die zich her en der naartoe slingerden; de meesten hiervan waren in dolomie en af en toe hadden we een stukje finse piste. Aanvankelijk het tempo wat losjes gelaten gedurende de eerste (verkennings)ronde. We kwamen aan een toer van 4 km; volledig rond de grote visvijver (eigenlijk al een meertje), en langs een deel van een camping. Het was er grotendeels vlak en de hoofdpaden waren breed.
Vanaf de 2e ronde zijn we dan aan een vlot tempo gaan lopen. Tijdens de 3e en 4e ronde zijn we nog versneld om na 1u04 exact 16 km te hebben afgelegd volgens m'n Garmin 310 XT. Het was leuk lopen omdat het toch een vrij grote ronde was, maar het lopen op de dolomiepaden vonden we toch minder tof dan op de finse piste.
Na de 4 ronden het tempo terug laten zakken en nog 2 km rustig uitgelopen; totaal 18 km afgelegd.

Volgend weekend terug afspraak op 't Steenberg in Erpe-Mere.
Jean

Berichtdoor Jean » zo okt 03, 2010 12:08 pm

Vanochtend om 8u30 in 't Steenberg aan onze zondagtraining begonnen. Samen met Geert De Keyser, Alain Geerts en m'n broer een rustige duurloop van 1u10 gedaan. Alain en Geert hadden gisterennamiddag immers meegedaan aan de 12,3 km van de Moryloop in Herzele waar Alain in de sprint Geert versloeg voor de 10e plaats in een tijd van 44 min 35.
We hebben deze wedstrijd nog eens uitvoerig besproken tijdens onze training.
Zelf ben ik herstellende van buikgriep waarmee ik sinds woensdag opgescheept zit en me al enkele dagen totaal krachtenloos voel. Ik was tevreden dat ik vanochtend mee kon; heb toch beterschap.
Mijn broer is geveld door "gewone" griep en hij sukkelt vooral met neus en keel. Vanochtend was het lastig voor hem om volgen wegens geen kracht in de benen; maar hij wou er toch bijzijn. Er zijn verschillende griepvarianten die momenteel actief zijn en het is goedkoop om eraan te geraken :evil: dat hebben we mogen ondervinden.
Geert De Pauw, die anders ook steevast onze weekendtrainingen meedoet moet al een week aan de kant blijven met en kuitblessure - spoedig beterschap Geert !

De ondergrond van de Bambrugse Finse piste lag er vanochtend perfect bij; enkel het stuk na de steile klim achter de sporthal was nog verzopen. Er was ook al een drukke lopersbezetting op de omloop (op dit vroege uur); we telden 14 lopers/loopsters.
Jean

Berichtdoor JPDT » di okt 05, 2010 4:41 pm

Binnenkort zal ik ook terug wel wat meer rondjes draaien op Steenberg Jean . De marathon is achter de rug :) en ga terug al sportend genieten van de prachtige omgeving die deze traininglocatie toch is . Zeker in de herfst vind ik het er onvoorstelbaar aangenaam lopen .
JPDT

Volgende

Keer terug naar trainen