Tijdens het verlengd weekend van Hemelvaart ben ik richting Thann vertrokken om er La Montée du Grand Ballon te gaan lopen. In het mooie gebergte van de Vogezen leek mij dat een goede uitdaging en training voor de Matterhornlauf in augustus.
Een paar uur voor de wedstrijd ben ik nog even gaan lopen om te kijken hoe alles verliep en hoe de omstandigheden buiten waren, want er hong een enorm dikke mist, maar het was wel te warm met een lange broek en een pull. Dus besloot ik maar in het kort te lopen.
Om 14u45 vertrok ik in Goldbach voor de wedstrijd van 8,5 km. De mist begon te zakken en we zagen praktisch niets meer, maximum 5 meter. De eerste kilometers verliepen vlot en gingen redelijk snel voorbij, maar het bleef stijgen en dus ook kouder worden. Het was niet zo erg, want ik had redelijk warm, ook al liep ik met een short en een t-shirt. Vanaf kilometer 5 begon het wat zwaarder te gaan en wisselde ik stappen en lopen af, want op sommige momenten ging het tot misschien wel 17 % omhoog. We liepen constant op een brandweg die redelijk hard omhoog nog ging, maar vanaf kilometer 6 ongeveer sloegen we een wandelweg in die harder omhoog ging en van toen ging het slechter. Er was meer wind, waardoor ik het kouder kreeg, en losse stenen die het lopen nog vermoeiender maakten.
Eenmaal op de top van de Grand Ballon was het barrekoud en wind. Het was nog 500 meter bergaf maar ik kon maar de laatste 100 meter lopen omdat het trappen waren en steil was met losse stenen. Als ik de finish voorbij was, was ik gelukkig dat ik er was, in een tijd van 1u22.
Dit verslag kan u ook lezen op http://www.timmermansroy.be