goedkoopste Forerunner 305

Alles over: hartslagmeters, afstandsmeters, loopbanden, loopkledij, ...

Moderators: R4P, toon

Re: goedkoopste Forerunner 305

Berichtdoor Johan » vr nov 07, 2008 1:10 pm

Afbeelding

Over de langere afstand bij stijging moet je je pas beginnen zorgen maken als het echt stevig bergop gaat. In bovenstaand grafiekje zie je hoeveel extra meters per km vlak je loopt in functie van het stijgingspercentage. Bijvoorbeeld : 10% stijging geeft maar 5 meter extra op 1000 meter.Bij een stijgingspercentage van 30% wordt dat een kleine 45 meter extra per 1000 meter. En bij nog sterkere stijgingspercentages, ga je niet hard meer lopen denk ik ... :P
(Let op dit zijn stijgingspercentages hé : 10% stijging wil zeggen dat je per 100 meter vlak 10 meter in hoogte wint, niet dat de hellingshoek 10 graden is)
I'm getting too old for this shit ...
Johan

Berichtdoor zorrobynight » za nov 08, 2008 12:14 pm

joggerke schreef:Ik heb in Oostenrijk en Andorra kunnen ondervinden dat het goed gaat.
Zowel de forerunner 205 en 305 gaven de zelfde afstand, de vijf km lange bergop
aan 10 % met 500 meter aanduiding ging synchroon met de forerunners.

Eerst en vooral: weet iemand of de Forerunner de beste afstandsmeter is op de markt? Dan zou ik zeker hiervoor kiezen.
De volgende vraag die ik mij stel: is er een verschil in kwaliteit tussen de Forerunners 205-305 en 405? Of is de afstandsmeting, zoals joggerke hier zegt, eigenlijk juist hetzelfde, en zit het verschil hem gewoon in het feit dat de andere Forerunners ook over een hartslagmeter beschikken?
Ik denk er namelijk over om ook eens een Forerunner te kopen. Ik weet niet waar hij het goedkoopst is, maar kga vanmiddag mss 's naar Intersport een kijkje nemen. Een hartslagmeter heb ik al. (het zou dus wel een serieus verschil in prijs zijn, mocht ik 'gewoon' een goede 205 kopen)
zorrobynight

Berichtdoor Johan » za nov 08, 2008 12:54 pm

Toch rekening mee houden dat de GPS dikwijls iets korter meet dan de echte afstand. Hij vervangt noodgedwongen alle bochten door een opeenvolging rechte lijnstukjes, en snijdt dus telkens wat af. Hoe meer punten hij onthoudt langs je traject, hoe dichter de lijnstukjes het echte traject volgen en hoe kleiner de fout.
Met mijn FR305 heb ik vastgesteld dat er meestal een afwijking is van 1% à 1.5% tussen FR305 en afstand op stafkaart, en de FR305 is geeft steeds kortere afstanden aan.
Soms is de GPS ontvangst ook gewoon slecht, dat kan aan een bladerdek te wijten zijn, of gewoon aan de stand van de satellieten die voortdurend verandert. Het effect van zoiets heb ik onlangs nog gezien in Westerlo op de cross der jongeren. Daar was een groot verschil tussen de prestatie van de FR305 tijdens de acht km en een uurtje later op hetzelfde parcours tijdens de 12 km.

de opwarming : groot stuk met de 8 km rustig meegelopen met mijn vriendin,
http://trail.motionbased.com/trail/activity/7050941

en even later tijdens de 12 km wedstrijd, de FR305 heeft nogal ferm wat stukken afgesneden, en het traject redelijk naast de dreven geplaatst ...
http://trail.motionbased.com/trail/activity/7050940

Dat plaatst de juistheid van die GPS dinges in een juister perspectief : 't is ook niet altijd evangelie !
Voor de 8 km heeft hij bijna perfect gemeten (ik ben gestopt in de laatste ronde aan de start, volgens FR305 7.6 km, stafkaart 7.67 km)
Voor de 12 km heeft hij slechts 11.86 km gemeten, terwijl als je het op stafkaart nameet ongeveer aan 12.2 km komt : toch een ferm verschil.
I'm getting too old for this shit ...
Johan

Berichtdoor smoothIB » ma nov 10, 2008 1:56 pm

smoothIB schreef:
Ben niet zo'n ebay'er.
Daarom vandaag een Forerunner besteld via http://www.navi.nl
199,5 euro - diende vooraf te betalen en zal thuis geleverd worden (hoop ik)

op 4/11 's avonds besteld
op 5/11 betaald
op 10/11 geleverd

tot daar alles vlotjes...

straks of morgen het nieuw speeltje testen :D
Aim higher, faster or longer...
smoothIB

Berichtdoor zorrobynight » ma nov 10, 2008 2:56 pm

smoothIB schreef:
smoothIB schreef:
Ben niet zo'n ebay'er.
Daarom vandaag een Forerunner besteld via http://www.navi.nl
199,5 euro - diende vooraf te betalen en zal thuis geleverd worden (hoop ik)

op 4/11 's avonds besteld
op 5/11 betaald
op 10/11 geleverd

tot daar alles vlotjes...

straks of morgen het nieuw speeltje testen :D

Hoe lang heb je garantie op dit product?
zorrobynight

Berichtdoor smoothIB » di nov 11, 2008 5:56 pm

http://navi.nl/conditions.php
punt 12

dacht trouwens dat 2j het wettelijk EU-minimum is voor elektro-producten :?:

yep:

Google: :D
http://www.eccbelgium.be/NL/infocenter/news_detail.asp?h=10&nID=477

Het Europees Centrum voor de Consument, gelegen in Brussel, informeert consumenten over aankopen in de Europese Unie en helpt hen bij hun grensoverschrijdende geschillen, dus wanneer de consument en de handelaar zich in een verschillende lidstaat van de EU bevinden. Het centrum is gesubsidieerd door de Europese Commissie en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

Kan voor iedere koper handig zijn...
smoothIB

Berichtdoor zorrobynight » za nov 15, 2008 2:24 pm

Ziezo, ik heb mijn Forerunner 205 gekocht. Gisteren ben ik ermee gaan lopen, en je kan gewoon het hele traject zien op de kaart! Fantastisch! Ook met de gemiddelde snelheid, afstand, enz..
Ik heb 'm nog maar net, maar ben zeker tevreden over mijn aankoop!
ps: als je hebt aangevinkt 'automatisch updaten' bij de installatie van de cd-rom, doet hij dit dan effectief? Of moet je zelf af en toe updaten?
zorrobynight

Berichtdoor depit » zo nov 16, 2008 12:23 pm

Ik ben sinds maandag ook de trotse eigenares van zo een 305 :) . Vandaag voor de eerste keer ingelopen en ingeplugd op mijn pc. Leuk ding dat trainingcenter echter 1 ding dat me stoort: mijn route zijn enkel puntjes :( . Is dit normaal of kan je ergens op internet een plannetje downloaden waar ook straten opstaan. Waarschijnlijk een domme vraag maar ben geen PC wonder :? .
Lopen is genieten!!!
depit

Berichtdoor loper2005 » zo nov 16, 2008 1:39 pm

depit schreef:Ik ben sinds maandag ook de trotse eigenares van zo een 305 :) . Vandaag voor de eerste keer ingelopen en ingeplugd op mijn pc. Leuk ding dat trainingcenter echter 1 ding dat me stoort: mijn route zijn enkel puntjes :( . Is dit normaal of kan je ergens op internet een plannetje downloaden waar ook straten opstaan. Waarschijnlijk een domme vraag maar ben geen PC wonder :? .

Ik vermoed dat je Trainingcenter hebt geïnstalleerd van de bijgeleverde CD-ROM. Dit is waarschijnlijk niet de laatste versie maar anderzijds is het niet normaal dat de punten niet met elkaar zijn verbonden. Ik raad aan de laatste versie te downloaden van de site van Garmin. Via deze link: http://www8.garmin.com/support/collecti ... 0-00467-00 kun je zowel de laatste versie 3.4.3 van TrainingCenter alswel de unit software versie 2.8 voor je 305 zelf binnenhalen. Waarschijnlijk moet de 305 ook worden ge-update maar dit is niet zeker. Je zult het wel merken zodra je de 305 koppelt aan je pc nadat je TrainingCenter hebt ge-update. Succes!
loper2005

Berichtdoor Loperke » zo nov 16, 2008 6:08 pm

Johan schreef:Toch rekening mee houden dat de GPS dikwijls iets korter meet dan de echte afstand. Hij vervangt noodgedwongen alle bochten door een opeenvolging rechte lijnstukjes, en snijdt dus telkens wat af. Hoe meer punten hij onthoudt langs je traject, hoe dichter de lijnstukjes het echte traject volgen en hoe kleiner de fout.

Je kan de forerunner ook zo instellen dat hij meer meetpunten neemt,
dit gebruikt wel meer geheugen.
Loperke

Berichtdoor Chriske » zo nov 16, 2008 11:45 pm

Loperke schreef:Je kan de forerunner ook zo instellen dat hij meer meetpunten neemt,
dit gebruikt wel meer geheugen.

Ik heb dit eens getest met de FR205 op standaard instelling en de FR305 op meerdere meetpunten, maar heb geen merkbaar verschil gemerkt.
Chriske

Berichtdoor depit » ma nov 17, 2008 8:59 am

ik had het inderdaad van dat cdtje. Kben het via die link gaan downloaden en het ziet er allemaal al veel beter uit. :)
THX,
Depit
Lopen is genieten!!!
depit

Berichtdoor smoothIB » vr dec 05, 2008 9:35 pm

:?: iemand enige verklaring en voorstel tot verbetering:

gisteren intervaltraining op piste en de F305 meet:
274m stijging en 274m daling

armbewegingen, lijken me ook wat ver gezocht
smoothIB