hiel

Alles over kwetsuren: genezen, voorkomen, diagnose, ...

Moderators: R4P, toon

Re: hiel

Berichtdoor Zors » ma jul 19, 2010 12:12 pm

@mamsie: hoe is het met jouw hielprobleem verder afgelopen?
Zors

Berichtdoor mamsie » za sep 11, 2010 6:06 pm

mijn antibiotica heeft het probleem opgelost.Als ook andere schoenen gekocht met meer demping in de heil sinds dien geen probleem meer tot nu toe.ik loop nu met saucony
mamsie

Berichtdoor Krikke83 » wo maart 07, 2012 9:41 am

Ook ik heb het vlaggen... Vervelende pijn aan de linkerhiel. Niet echt tijdens 't lopen (laatse keer was maandag) maar vooral erna en bijna constant in rust.
Ik heb tijdens de kerstperiode nieuwe schoenen gekocht (dagelijkse) zonder steun (hele platte), mogelijk gaat dit aan de oorzaak liggen van mijn plantaris fasciitis.
Een tweede oorzaak die ik kan bedenken is dat ik iets teveel op mijn trails (cascadia's) gelopen heb (ze zaten zo lekker) en deze heeft een vrij stugge voetzoel (om meer bescherming te bieden op ruige ondergrond). Ik heb inlegzooltjes voor mijn 'platvoeten' maar ben daar een tijdje geleden van afgestapt omdat de verhoging van mijn voetboog wel verlichting bracht maar de oorzaak (het niet soepel zijn van de peesplaat) niet aanpakte, integendeel.
Het is zo jammer, want sinds februari sukkel ik van het ene kwaaltje in het andere. Door verschillende factoren heb ik mijn trainingen drastisch moeten minderen (vermoeid, pijntjes, spieren die niet herstelde) en als je dan zo weinig loop en net dan loopt je een blessure op is dat echt balen!!! Zeker als een bloedonderzoek aantoont dat je kerngezond bent... heb zelfs nog geen zakdoek aangeraakt dit jaar... pfff
En de timing is weer fantastissch want zondag wou ik in Chimay een trail lopen (for fun!), de woensdag erop is't in Leuven HM die ik als training wou doen om tot slot op 31 maart te knallen in Spa.
Ik ben die miserie zo moe eh...
Fase I: Adaptation of the human body to the damage that running causes to muscles and tendons.
Krikke83

Berichtdoor bakkertje 64 » wo maart 07, 2012 1:28 pm

Krikke83 schreef:Ook ik heb het vlaggen... Vervelende pijn aan de linkerhiel. Niet echt tijdens 't lopen (laatse keer was maandag) maar vooral erna en bijna constant in rust.
Ik heb tijdens de kerstperiode nieuwe schoenen gekocht (dagelijkse) zonder steun (hele platte), mogelijk gaat dit aan de oorzaak liggen van mijn plantaris fasciitis.
Een tweede oorzaak die ik kan bedenken is dat ik iets teveel op mijn trails (cascadia's) gelopen heb (ze zaten zo lekker) en deze heeft een vrij stugge voetzoel (om meer bescherming te bieden op ruige ondergrond). Ik heb inlegzooltjes voor mijn 'platvoeten' maar ben daar een tijdje geleden van afgestapt omdat de verhoging van mijn voetboog wel verlichting bracht maar de oorzaak (het niet soepel zijn van de peesplaat) niet aanpakte, integendeel.
Het is zo jammer, want sinds februari sukkel ik van het ene kwaaltje in het andere. Door verschillende factoren heb ik mijn trainingen drastisch moeten minderen (vermoeid, pijntjes, spieren die niet herstelde) en als je dan zo weinig loop en net dan loopt je een blessure op is dat echt balen!!! Zeker als een bloedonderzoek aantoont dat je kerngezond bent... heb zelfs nog geen zakdoek aangeraakt dit jaar... pfff
En de timing is weer fantastissch want zondag wou ik in Chimay een trail lopen (for fun!), de woensdag erop is't in Leuven HM die ik als training wou doen om tot slot op 31 maart te knallen in Spa.
Ik ben die miserie zo moe eh...

spijtig, maar je verhaal komt me bekend voor, jammer genoeg
hopelijk kom je er vlug weer uit!!!!
i am me and i want to be the best me i can be

www.bloggen.be/bakkertje64
bakkertje 64

Berichtdoor Krikke83 » wo maart 07, 2012 1:38 pm

Bedankt bakker!
Enkele weken rust zal me goed doen. En over de heropstart moet ik eens goed nadenken. Het is niet omdat mijn conditie het toelaat om 15km/u te lopen en heuveltrainingen en intervallen te doen van 3'50" per km dat mijn lichaam dat ook doet. Ik denk dat daar de oorzaak van het probleem ligt. Ik heb van nature een goede basisconditie én een competitiegeest maar met een kwakkellichaam denk ik (door mijn voetbalverleden heb ik hele korte en gespannen spieren en die zijn volgens mij het hardlopen nog niet gewend).
Daarbij ben ik nog maar een jaar of twee iets of wat aan't trainen dus mijn spieren en pezen zijn die belasting eigenlijk nog niet gewend.
Nog meer doseren en nog geleidelijker opbouwen zal de boodschap worden. Desnoods begin ik aan 20km per week en eindig ik na een jaar pas op 50km. (klinkt gek voor iemand die 10km loop rond de 40min en HM's rond en onder de 1h40).
We zorgen dat we er tegen de zomer terug staan in Sintruiden of Alken, dan loop ik eens met je mee!

Ps: Leuke foto's van u en Raf.
Grtz.
K.
Fase I: Adaptation of the human body to the damage that running causes to muscles and tendons.
Krikke83

Berichtdoor Krikke83 » ma maart 12, 2012 3:42 pm

Na een week zonder lopen:
De hielpijn is geminderd maar wanneer ik lang rechtsta of in 't weekend op menne bouw aan't werken ben in men lompe bouwschoenen is er toch nog een behoorlijke irritatie en moet het gewicht van men hiel af van de pijn. Na verder onderzoek is het ondertussen al beter duidelijk dat de plantar fascia ontstoken was/is ter hoogte van de aanhechting aan het hielbot.
Rusten zou niet zo helpen, luidt de ene opinie... de andere opinie zegt dan weer dat lang (maanden) rusten aangeraden is.
De eerste opinie steunt namelijk op de theorie dat er kleine kalkafzettingen (wat dan weer richting hielspoor gaat) plaatsvinden onderaan de hiel en deze enkel kunnen verwijderd worden door stevige massage(pijnlijk). De kalkafzetting zou het gevolg zijn van langdurige (over)belasting. (ik voel wel kleine oneffenheden onderaan de hiel... erg pijnlijk wanneer ik hier op duw)
Ook rechts is dat pijnlijk en die is niet ontstoken dus zal wel gewoon een gevoelige plek zijn... Zo met een balletje rollen onder de voetzool gaat lekker totdat ik effectief onder men hiel kom, dan lijkt het wel als iemand met messen in men hiel steekt.

Ik kan die theorie van langdurige belasting moeilijk geloven want mijn weekgemiddelde van 2011 was 30km en in 2012 kom ik daar zelfs nog niet aan.
Overbelasting van die aard is mijn inziens onmogelijk.
Het lijkt wel een acute ontsteking maar waar ligt dan de oorzaak bij zo lage weektotalen, zonder ook maar enige vorm van misstappen of omslaan of...?

In het verleden heb ik dit nog eens gehad maar dat was bij't zaalvoetballen, mijn linkerbeen is mijn steunbeen en wanneer ik op goals schoot, en dus op mijn steunbeen roteerde kreeg ik een hevige pijnscheut in mijn hiel, dit heb ik meermaals gehad. De pijn ging steeds over en een week later had ik het opnieuw, weer weg en opnieuw... tot ik besloot om te rusten (3 tot 4 weken). Dit was eind 2010, sindsdien nooit meer last van gehad... In 2010 liep ik enkel wanneer ik zin had of trainde ik periodiek... ik liep toen vaak enkele weken niet, enkele weken wel...

Nu heb ik die 'blessure-veroorzakende' sport (zaalvoetbal) laten vallen en in een rustperiode krijg ik opeens terug pijn in die hiel, vermits het tijdens het lopen geen pijn deed heb ik er een 3tal keer mee doorgelopen. Erna deed het ook niet zoveel pijn behalve na de die derde keer (gewoon 9 km aan 11.5km/u). Tijdens het lopen zelf voelde ik niets,... enkele uren erna kon ik zelfs niet meer ambrieren in mijn wagen zonder dat ik op mijn tanden moest bijten. Hoe kan nu zoiets plaatsvinden bij zulke lage week-totalen... dan toch die paar tempotrainingen van de weken ervoor?
En waarschijnlijk kom ik dan ook weer uit bij die te stijve kuitspieren die me ook permanent een scheenbeenprobleem opleveren.

Mogelijk ga ik nu vrijdag opnieuw starten met joggen. We zullen zien wat het geeft, hopelijk kan ik nu rustig opbouwen naar de Bilzen run.
Cretes de Spa pik ook nog mee, al moet ik 'm kruipen. 4 jaar lang kwam er iets tussen... nu heb ik me ingeschreven en reeds betaald begin februari met de gedachte 'en dit keer komt er niets tussen'... lol... en dan heb je dit. (een overbelastingsblessure van het nietsdoen...)

Hoe dan ook ga ik wat afstand nemen van het 'fanatiek lopen' en (spijtig genoeg) me terug meer richten op het 'recreatief lopen' en bijgevolg zal mijn aanwezigheid op het forum dan ook sterk reduceren. Het is moeilijk om te gaan met al dat loopgeweld hier als dat ook je passie is. Mensen die elke training aankunnen zonder gevolgen en in mijn ogen domme dingen doen die blessures uitlokken... het is ze allemaal gegund maar 't is verdomme balen dat dat bij mij niet kan. Na een jaar of 5 recreatieve training zal ik me ook tot het fanatieke lopen toespitsen, als dat al gaat met kindjes en een huishouden! :P
Hopelijk kan ik me tot dan wat inhouden want conditioneel loop ik vlot een uurtje of langer aan 14-15km/u... helaas lig ik erna weer in de lappenmand.
Krikke83

Berichtdoor Bacci » di maart 13, 2012 5:05 pm

@ Krikke da's spijtig want je prestaties zijn hoog vergeleken met de kilometers die je aflegt, je hebt duidelijk aanleg voor aerobische sporten. Ik hoop dat het probleem met je hiel uiteindelijk verdwijnt. Misschien kan je proberen de conditie op peil te houden met cross-training (zwemmen, fietsen, ...)?
Bacci

Berichtdoor roadrunnerke » di maart 13, 2012 6:00 pm

@ krikke: ik heb ook last gehad van pijn aan de hiel ( hielspoor ) . Met rust ging dit ook niet weg , had wel géén pijn gewoon tijdens de dag . Wel een tijd na het lopen , maar het verergerde beetje per beetje en kon met moeite gewoon wandelen . Ben dan naar een sportarts geweest en die heeft me steunzolen met een zachte plek aan de hiel aangesmeerd . Ik mocht tevens direct als ik de zolen had terug lopen en heb er sindsdien nooit géén last meer van gehad . Ik ben tevens ook niet zo'n kilometervreter , maar zoals je zegt sommigen lopen 5000 km of meer per jaar en die hebben niks , tja soms is het gewoon brute pech .
roadrunnerke

Berichtdoor bakkertje 64 » di maart 13, 2012 7:01 pm

sommige mensen(zoals ik :oops: ), hebben gewoon hun lichaam niet mee.
Ondanks alles geef ik het nog steeds niet op :roll:
Maar alle dagen met pijn lopen is niet plezant , ik kan er al 5 jaar van meespreken :oops:
i am me and i want to be the best me i can be

www.bloggen.be/bakkertje64
bakkertje 64

Berichtdoor Krikke83 » wo maart 14, 2012 9:51 am

Mercie voor de reacties...
@Bacci; ik kan niet 'niet sporten' dus ik onderhou inderdaad mijn conditie met zwemmen en fietsen. Ik begin zelfs plezier te krijgen in het zwemmen... een sport waar ik pas dit jaar mee begonnen ben om op een minder belastende manier te sporten.

@Roadrunner; thanks... er is m.a.w. altijd hoop! Ik denk dat ik nog wat jong ben voor hielspoor maar ik moet er wel goed voor opletten naar de toekomst toe want ik heb behoorlijke doorgezakte voeten. Misschien moet ik toch maar een zooltje aanschaffen voor in mijn dagelijkse schoenen (of mijn oude zooltjes eens oprakelen).
Leg je ook zooltjes in je loopschoenen? Want deze zijn in de meeste gevallen toch voorzien van de nodige demping en middenvoetophoging.
Ik dacht mss hieltjes of halve zooltjes te overwegen.

@bakker; respect voor je doorzettingsvermogen maar gemakkelijk is dat toch niet. Maar ik denk dat ik niet anders zou zijn... recreatief meedoen aan een loopwedstrijd is me ook niet gegeven. Ik ben ook een beetje een competitiebeest. Als we bijvoorbeeld met enkele vrienden de oranje lus van de ronde van vlaanderen fietsten zat ik bijvoorbeeld op de vlakke aanloopstrook naar de koppenberg serieus tempo te maken omdat ik niet de beste klimmer ben. Eens de koppenberg er was hadden de meesten al een jasje moeten uitdoen en zaten de betere klimmers zodanig a block dat we met gelijke wapens konden strijden. Heerlijk toch! Ze kennen me ondertussen al wel en laten zich niet meer vangen, geen erg want ondertussen ben ik wel een betere klimmer :P ...

Nog enkele dagen rust en vrijdag eens kijken wat 't geeft. De hielpijn is serieus geminderd maar sochtens is het nog prominent aanwezig. Niet abnormaal want de peesplaat is dan nog erg stijf.

Grtz.
K.
Krikke83

Berichtdoor 250 gram sossies » wo maart 14, 2012 10:22 am

Krikke83 schreef:Het lijkt wel een acute ontsteking maar waar ligt dan de oorzaak bij zo lage weektotalen, zonder ook maar enige vorm van misstappen of omslaan of...?

(een overbelastingsblessure van het nietsdoen...)

Hopelijk kan ik me tot dan wat inhouden want conditioneel loop ik vlot een uurtje of langer aan 14-15km/u... helaas lig ik erna weer in de lappenmand.

Krikke, het zit volgens mijn bescheiden mening zo'n beetje vervat in die kleine zinnetjes van jezelf.

Je 'onderhoudt' je loopspieren niet. Je laat ze rusten (lees dat maar gerust met een oe) en dan verlang je er plots een superprestatie van. Ja, conditioneel kan je dat baas, maar de zwakste schakel (en die is er altijd) laat het afweten.

Zou het niet beter zijn om elke dag wat te lopen, zelfs een paar luttele km's aan rustig tempo zijn voldoende, en dat stilletjes op te drijven zodat de loopspieren hun goede doorbloeding houden en op hun soepelheid getraind worden?
Als die loopspieren dagelijks gebruikt worden treedt er een gewenning op, ook bij lage snelheden. Daarna, als de fond gelegd is, drijf je langzaam en geleidelijk aan je snelheid op. Je spieren en pezen worden steviger en zullen beter reageren op versnellingen.

't Is toch logisch dat je bij te lang rustende loopspieren een beschadiging uitlokt als je die plots overbelast, nietwaar? Dat uit zich dan in kalkvorming (of andere symptomen) op de beschadigde plekken.

Drijf gerust je weektotalen geleidelijk aan op. En als je een blessure hebt die het toelaat: leer therapeutisch lopen. Traag en beheerst, met aandacht voor stijloefening en vooral aandacht voor de voetlanding.
Bij hielspoorvorming: loop misschien met een zool met inkeping op de pijnlijke plek of loop op zachte bodem als je je daar goed bij voelt, maar blijf rustig lopen om een goede doorbloeding te stimuleren want dit is de beste begeleiding voor het genezingsproces.

Ik wens je snel herstel toe en laat het plezier primeren in Spa.
Bergaf gaat rapper dan te voet
250 gram sossies

Berichtdoor Krikke83 » wo maart 14, 2012 11:01 am

Raf,
Bedankt voor je advies. Jouw ervaring en je kennis doorheen de vele loopjaren maken dat je zeker weet waarover je spreekt.
Ik ga dan ook zeker je raad opvolgen.

Ik ben altijd van de veronderstelling uitgegaan dat te frequent lopen (dagelijks bv) mijn spieren en pezen overbelast en dat ik daardoor kleine ongemakken ervaarde.
Hierdoor ben ik minder frequent gaan trainen maar wel iets harder. Hetgeen nu de basis vormde van mijn blessure.
Zoals je zegt onderhou ik inderdaad te weinig mijn loopspieren door 'slechts' drie maal per week te lopen waarvan er zeker 2 'up' tempo zijn (maar dit was net uit vrees om mezelf tezeer te belasten.
Ik dacht op die manier toch een behoorlijk conditie te krijgen met een minimale belasting. Ik weet nu dat dat een verkeerde redenering was.

Ik dacht nochtans dat ik de nodige fond gelegd had einde 2011 met trainingen in kanne en weektotalen tot 50 km verspreid over 4 tot soms 5 loopdagen.
Waarschijnlijk is er meer nodig dan enkele maanden constant te trainen om een 'fond' te leggen dat weerstand biedt aan hogere snelheden en langere afstanden.

Ik onthou vooral, blijven rustig lopen, traag opbouwen, spieren en pezen geleidelijk aan laten sterker worden en dan pas snelheid... CHECK!
Die 1h30 in Bilzen ga ik nog even laten schieten dan! Bij een goede vorm (en NA een geleidelijke opbouw) zal een tijd tussen de 1h35-1h40 er wel inzitten en dat is alweer prima!

Mercie eh!
K.
Krikke83

Berichtdoor Krikke83 » wo maart 14, 2012 1:31 pm

Bij Prorun.nl ging het er ook over:
http://www.prorun.nl/training/krachttra ... ge-spieren

K.
Krikke83

Berichtdoor Krikke83 » di maart 20, 2012 3:37 pm

Na slechts 16 km gelopen te hebben in 15 dagen begon te hielpijn lichtjes te verdwijnen.
Voor mij dan ook het signaal om de trainingen héél rustig te hervatten.
Vandaag 9 km in het bos gelopen aan een heel traag tempo (6:00/km) - wel behoorlijk wat bergop/af.
Helaas enkele uren erna nu weer een behoorlijk zeurende hiel.
Wat ijs gelegd en voltare gesmeerd.

Vorige week vrijdag was ik ook 8.5 km gaan loslopen en toen ging het erg goed. Ik liep wel met mijn nieuwe brooks adrenaline.
Vandaag liep ik nog eens op de cascadia's.
Ik ga sffs nog echt geloven dat de cascadia's mijn hielpijn in de hand werken door de iets 'vlakkere' voetboog.

Morgen ga ik proberen een km'tje of 5 los te lopen in de adrenaline's. Hopelijk is het probleem 'schoengebonden' al vrees ik daar toch wat voor.
Er zal toch meer aan de hand zijn.
Ik begin stillaan ook de vrezen voor Cretes de spa. Over anderhalve week vind deze zware halve marathon plaats en met fysieke ongemakken mag je daar niet gaan deelnemen.
Jammer, want ik ben eigenljk al ingeschreven (mét tshirt).
De voorbije 4 jaar kwam er steeds iets tussen (2x ziek (en dat ben ik zelden of nooit), 1x blessure en 1x honeymoon). Er rust precies een vloek op.

We zullen zien wat 't geeft de komende dagen en anders zal ik mijne fiets maar eens gaan kuisen.
Zucht;

K.
Krikke83

Berichtdoor Krikke83 » vr apr 13, 2012 8:35 am

Na mijn eerste tweedaagse van gisteren terug lichtjes zeer onderaan de hiel. Als ik een tennisbal laat rollen zit er een heel gevoelige zone recht in't midden onder de hiel.
De laatste weken nochtans terug traag en verstandig opgebouwd. Doch gisteren voor 't eerst enkele versnellingen geplaatst onderweg (niet langer dan 40sec - wel vlot 17 à 18 km/u). Zou dat nu de reden zijn? Of eerder de opeenvolging van trainingen daags na mekaar? Hoe dan ook ga ik de geplande training van vandaag skippen en deze vervangen door een zwemtraining. Maakt het wel niet evident om 10% per week te stijgen in volume. Nu kijk ik al tegen een loopje van 16 km nu zondag (of de wedstrijd van CH + wat opwarmingkm's).... Pffff ga ik nog tijdig verlost geraken van die hielpijn? Ik moet echt wel beginnen trainen voor de Bilzen run nu...
Krikke83

Vorige

Keer terug naar kwetsuren