Lopersknie...

Alles over kwetsuren: genezen, voorkomen, diagnose, ...

Moderators: R4P, toon

Re: Lopersknie...

Berichtdoor danield » zo jul 10, 2011 6:08 pm

ikzelf heb ook al geruime tijd problemen met de patellapees van mijn linkse knie.
Van zodra ik iets of wat te hard aan het trainen ben, is dat het eerste wat pijn begint te doen.
Ijs leggen, zalfjes smeren en zelfs ontstekingsremmers zijn lapoplossingen die de eerste dagen lijken te helpen, maar op lange termijn is het toch beter om minimum 2 weken alternatief te trainen en het lopen even te laten voor wat het is.
Zwemmen en hometrainer (lichte verzet) of fietsen behoren dan tot de alternatieve training.
Daarna terug langzaam opbouwen.

Van horen zeggen komt een patellapeesblessure ook door een instabiliteit tussen de onder en bovenbenen.
Doordat de bovenbenen minder snel vorderingen maken tov de onderbenen komt er een soort onevenwicht waardoor de knieschijf minder goed begint te sporen (zoals reeds is aangegeven).
Het is daarom aangeraden de nodige aandacht te besteden aan het versterken van je bovenbenen door krachtoefeningen (in de fitness) zodat het sporen van de knieschijf stabieler blijft.
Natuurlijk moet men daardoor nog meer tijd steken in het lopen wat niet gemakkelijk is in combinatie werk en gezin...
danield

Berichtdoor Zors » ma jul 11, 2011 7:27 am

Amai, bedankt voor de uitleg allemaal.

Ik heb intussen al twee trage trainingen (8 km en 14km) achter de rug met patellabandje, en die zijn quasi pijnloos verlopen.
De zwelling aan de knie, die niet zo uitgesproken is, is niet toegenomen, en de knie voelt zeker niet warm aan.

Wat de oorzaak betreft, zal ik niet ver moeten zoeken denk ik, te korte quadriceps in combinatie met een onaangepaste fietshouding. Mijn MTB staat correct afgesteld na een opmeting, maar mijn koersfiets (die ik bijna niet gebruk) niet, en de oorzaak kan ook daar liggen.
Ik stretch normaalgezien na elke training, maar ik oie er intussen nog wat stretching bij op de dagen dat ik niet train.

Vanavond ga ik bij de osteopaat om alles wat los te maken. Dan loop ik sowieso 2 dagen niet, woensdagavond zien we dan weer verder.
Zors

Berichtdoor Sofie » ma sep 19, 2011 2:05 pm

Na lang sukkelen met een lopersknie adviseert mijn dokter nu toch een operatie (een verlenging van de pees?). Zijn hier mensen die deze operatie al hebben ondergaan? Wat was jullie ervaring? De dokter spreekt van een routine-ingreep met weinig risico's.
(Ik heb hierboven wel een aantal operatieverslagen gelezen, maar dat lijkt me niet om dezelfde ingreep te gaan?)
Sofie

Berichtdoor danield » ma sep 19, 2011 5:55 pm

Sofie schreef:Na lang sukkelen met een lopersknie adviseert mijn dokter nu toch een operatie (een verlenging van de pees?). Zijn hier mensen die deze operatie al hebben ondergaan? Wat was jullie ervaring? De dokter spreekt van een routine-ingreep met weinig risico's.
(Ik heb hierboven wel een aantal operatieverslagen gelezen, maar dat lijkt me niet om dezelfde ingreep te gaan?)

ik heb een operatie gehad aan de patellapees van mijn linkerknie
onder narcose en dan geopereerd (ik weet niet precies hoelang de operatie geduurd heeft)
van mijn voet tot half mijn dijbeen in het gips
gips moest ik 6 weken dragen en daarna 6 weken naar de kiné om de spiermassa terug op te bouwen
nu bij de minste overbelasting is de linkse knie die het eerste protesteert
danield

Berichtdoor Barefootstyle » ma sep 19, 2011 9:27 pm

Sofie schreef:Na lang sukkelen met een lopersknie adviseert mijn dokter nu toch een operatie (een verlenging van de pees?). Zijn hier mensen die deze operatie al hebben ondergaan? Wat was jullie ervaring? De dokter spreekt van een routine-ingreep met weinig risico's.

Een operatie is wel drastisch. Welke loopschoenen gebruik je? Met verhoogde hak? Het is vaak beter als je jou pasfrequentie verhoogt maw kortere passen zet zodat je midvoets land en je de druk van de knieën weghoud en lagere schoenen helpen soms ook wel is. Langs de andere kant, als de dokter zegt dat er geen risico's zijn...
Barefootstyle

Berichtdoor Sofie » di sep 20, 2011 8:41 am

Oei, zes weken gips? Mijn dokter sprak van een brace om het been stijf te houden voor een dag of 10...

Ik liep met Brooks Adrenaline schoenen (intussen bijna 2 jaar terug) . Na de eerste problemen (na 6 km lopen) heb ik eerst een maand gerust, daarna was het helaas niks beter, zelfs erger (al pijn na 2 km). Dan 6 maand niet gelopen, enkel spinning, en kine. Ik dacht toen dat de problemen over waren maar op vakantie een bergwandeling gemaakt en het was weer van dat. Dan steunzolen, inspuitingen (mesotherapie?). Dan een keer gaan zwemmen wat veel pijn gaf, dus opnieuw een reeks inspuitingen en zelfs een inspuiting cortisone, nog steeds geen beterschap. MRI gemaakt, maar daar was niks op te zien. Dan opnieuw 18x kine bij een goeie sportkinesist, maar als ik loop, komt de pijn nog altijd binnen de 1e kilometer terug.
Sofie

Berichtdoor BlueStar » vr jan 27, 2012 9:45 am

Het gesukkel rond km 8 tot 10 ben ik beu...dus toch maar naar de sportdokter.

Diagnose: knie is nog goed in orde (dus geen meniscus, etc...) en is de "lopersknie" volgens de dokter een "structureel probleem". Advies: na iedere loop ijs erop, en naar de kine voor het wegwerken van de bestaande irritatie.

Hmmm...niet echt de diagnose die ik wou horen want een oplossing was er niet volgens hem. :cry:
BlueStar

Berichtdoor kaike » vr jan 27, 2012 1:09 pm

BlueStar schreef:Het gesukkel rond km 8 tot 10 ben ik beu...dus toch maar naar de sportdokter.

Diagnose: knie is nog goed in orde (dus geen meniscus, etc...) en is de "lopersknie" volgens de dokter een "structureel probleem". Advies: na iedere loop ijs erop, en naar de kine voor het wegwerken van de bestaande irritatie.

Hmmm...niet echt de diagnose die ik wou horen want een oplossing was er niet volgens hem. :cry:

heb je je voeten al eens geanalyseerd? komt mss doordat je geen goeie landing maakt bij het neerkomen? kan dan verholpen worden door je schoen aan te passen:)
Winnen is je eigen record verbreken!
kaike

Berichtdoor BlueStar » vr jan 27, 2012 3:23 pm

kaike schreef:
BlueStar schreef:Het gesukkel rond km 8 tot 10 ben ik beu...dus toch maar naar de sportdokter.

heb je je voeten al eens geanalyseerd? komt mss doordat je geen goeie landing maakt bij het neerkomen? kan dan verholpen worden door je schoen aan te passen:)

Doe normaal altijd zo'n beeldopname bij Running Planet in Berchem. Hebben ze nog nooit iets speciaals opgemerkt...
BlueStar

Berichtdoor Steffen » vr jan 27, 2012 6:06 pm

BlueStar schreef:
kaike schreef:

Doe normaal altijd zo'n beeldopname bij Running Planet in Berchem. Hebben ze nog nooit iets speciaals opgemerkt...

Misschien heb je hier iets aan http://www.runinfo.nl/tractusiliotibial ... ndroom.htm
Je kan je loopstijl ook eens elders laten beoordelen, Runners Service Lab bijvoorbeeld (Zwijndrecht, Duffel, Gent).
Steffen

Berichtdoor BlueStar » vr jan 27, 2012 8:09 pm

Steffen, ik denk dat ik alle zaken al gelezen heb en heb zelfs via het forum hier al een paar tips gehad. Waarvoor dank...

Het is behoorlijk vervelend en demotiverend dat je 10km loopt, je hartslag nog geen 150 is en dat dan een knie begint tegen te spartelen. Zeker wetende dat ik hetzelfde voorheb met die knie als ik gewoon met de motor rijdt (al lang geleden maar is hetzelfde gevoel).

In het verleden heb ik eens 1x serieuze last gehad van m'n linkerknie (waar ik dus nu niets aan voel) en dat was met een kijkoperatie + extra (4de gaatje erbij, ineens fixen ... 3 weken een brace en dat was het) geregeld. Vandaar dat dit echt frustrerend is. Ik geloof niet echt in ontstekingsremmers en dat soort zaken. En ja...ik krijg het nu na 10 km...ik kan natuurlijk een mindere afstand lopen maar ik vind de uitleg wel flauw eigenlijk. Als ik het na 500 meter zou krijgen, dan kon ik geloven dat m'n lichaam het niet aankon. Na 10 km... :?:

Nu ja, enig lichtpunt, ik heb vorig jaar een goeie kine/osteopaat ontdekt en hopelijk kan die me verder helpen.
BlueStar

Berichtdoor kaike » vr jan 27, 2012 11:55 pm

maar heb je dan ook aangegeven dat je last had van je knie? letten ze er natuurlijk iets harder op hé:)
kaike

Berichtdoor BlueStar » ma jan 30, 2012 7:28 pm

kaike schreef:maar heb je dan ook aangegeven dat je last had van je knie? letten ze er natuurlijk iets harder op hé:)

Ik kan moeilijk zeggen dat ik er 24/24 last van heb...zien wat de kiné-sessies geven.
BlueStar

Berichtdoor kaike » di jan 31, 2012 12:54 pm

BlueStar schreef:
kaike schreef:maar heb je dan ook aangegeven dat je last had van je knie? letten ze er natuurlijk iets harder op hé:)

Ik kan moeilijk zeggen dat ik er 24/24 last van heb...zien wat de kiné-sessies geven.

Papa dacht dat hij last had van zn onderbeen, is na een lange periode naar een ostheopaat eens gegaan en blijkbaar was het eigenlijk zijn rug... dus idd professionals zullen uiteindelijk wel het probleem vinden zeker:)
kaike

Berichtdoor BlueStar » vr feb 03, 2012 7:11 pm

Goed, naar een kine/osteopaat geweest die me vorig jaar goed geholpen heeft met de rug (die blijkbaar de rest van de romp blokkeerde, met borstpijn tot gevolg).

Lopersknie (Oliotibiaal Frictie Syndroom voor ons allemaal) is dus blijkbaar vrij regelmatig voorkomend, enkel de oorzaak kan vanalles zijn. Dus vandaar dat hij na 1 sessie niet wist of rekoefeningen de oplossing waren en of er uberhaupt een (blijvende) oplossing was.

Sessie 1 : spier losgemaakt, wat rekoefeningen en nu een verband (lees: een grote plakker) van dijbeen tot aan de knie over de ganse pees. Bedoeling is de pees volledig te laten ontspannen. Ook een licht vermoeden dat het iets met de houding van mijn bekken te maken heeft.

Verder mag ik gewoon verder lopen zolang ik geen pijn voel (lees: hetgene ik doe vanaf natuurloop 1 in Lier).

Dinsdag terug....poepegatjes-style hou ik jullie ervan op de hoogte!
BlueStar

VorigeVolgende

Keer terug naar kwetsuren