HOEVEEL KM /MAAND

Alles over trainen: schema's, tips,...

Moderators: R4P, toon

Re: HOEVEEL KM /MAAND

Berichtdoor BlueStar » do maart 01, 2012 7:40 pm

ata3 schreef:door het slechte weer maar 39 km gelopen in 4 keer
vanaf vandaag begin ik een nieuw schema want ik merk
als ik geen schema volg dat ik veel minder loop

That's the spirit! Als ik soms de kilometers lees op een "jogging"-forum, vraag ik me af of dit niet gaat om een pro-lopersforum.

Dat is nog altijd 10 km per loop...toch niet slecht (ondanks de frequentie). Gezien ik al fysieke problemen krijg op die 10 km....
BlueStar

Berichtdoor raf » do maart 01, 2012 9:25 pm

BlueStar schreef:Als ik soms de kilometers lees op een "jogging"-forum, vraag ik me af of dit niet gaat om een pro-lopersforum.

Misschien omdat sommigen zich doelstellingen zetten die veel voorbereiding vereisen? En omdat ze het graag doen?
raf

Berichtdoor jim71 » do maart 01, 2012 10:40 pm

402 km in 25 trainingssessies op 23 dagen
jim71

Berichtdoor Krikke83 » vr maart 02, 2012 9:32 am

raf schreef:
BlueStar schreef:Als ik soms de kilometers lees op een "jogging"-forum, vraag ik me af of dit niet gaat om een pro-lopersforum.

Misschien omdat sommigen zich doelstellingen zetten die veel voorbereiding vereisen? En omdat ze het graag doen?

:P Ik loop ook doodgraag maar meer sessies doen dan dat er dagen zijn in een maand of meer dan 100 km per week trainen kan je toch vergelijken met professioneel bezig met je hobbby (lees komt in de buurt van topsport. In een normaal mensenleven (40u werkweek, kindjes, huishouden) zijn zulke getallen gewoon niet mogelijk. En natuurlijk moet je lichaam die getallen ook nog aankunnen, ook dat is heel weinig mensen gegeven. De meesten hier lijken wel te trainen voor de OS in Londen :shock: .

IK geef het grif toe, ik ben behoorlijk jaloers op mensen die dat kunnen realiseren hoor... Ikzelf ben ontzettend gepassioneerd door het lopen en stel graag iets of wat moeilijk haalbare doelen die veel vereisen (bv: 40min/10km, 90min/21.1km). Helaas kom ik nog niet eens aan 50 km per week omdat mijn lichaam enerzijds en mijn vrije tijd anderzijds het gewoon niet toelaten.
Daartegenover staat het grote contrast dat ik vlot 41 min op de 10km liep en en 95 min deed over een HM na slechts een beetje consequent trainen (2 à 3 per week duurloopjes). Mensen/joggers rondom je beginnen dan over een 10 km dik onder de 40min en een marathon in 2h45. God wat was dat leuk om te horen, dit fascineerde me en ik dus begon ik te graven in de wetenschap van het hardlopen...

Ik heb op men 28j nu, meer boeken gelezen en sites geraadpleegd ivm hardlopen dan de meeste hardlopers, daarnaast heb ik me zodanig verdiept in de fysiologie van het menselijk lichaam dat maakt dat een gewone kinesist mij niets meer kan bijleren/wijsmaken als ik aan zijn deur klop met het zoveelste kwaaltje.
Al die wetenschap wil maar niet baten om het trainingsvolume op te drijven zonder overbelast te geraken. De conditie neemt nog steeds mooi toe (dit omdat ik nog steeds een beginnend jogger ben) dus ergens blijf ik wel een tevreden jogger maar toch blijf ik op men honger zitten. En op een dag zal mijn vormpeil niet meer stijgen met die miezerige weektotalen van 30 à 40 km, wat dan vraag ik me af?
Ik kan alleen maar hopen dat doorheen de jaren mijn lichaam zal wennen aan het lopen en dat ik op een dag eens niet geblesseerd zal geraken als ik eens een tweede dag op rij ga trainen.
Tot dan hoop ik dat ik niet al lang mijn loopschoenen in de vuilbak gesmeten heb na de zoveelste frustratie en teleurstelling dat frequent trainen alleen maar leidt tot blessureleed. Hopelijk verandert dat ooit, als ik sommige mensen op dit forum volg is dat niet het geval, voor sommigen dan weer wel... Een hobby mag toch niet uitdraaien op teleurstellingen en fysieke ongemakken denk ik dan... Maar moet je dan al die doelen laten varen? :P The eternal struggle of a competitive and passionate runner...
Soit... way off topic...sorry. Got carried away...
Fase I: Adaptation of the human body to the damage that running causes to muscles and tendons.
Krikke83

Berichtdoor ghen » vr maart 02, 2012 10:44 am

Als je halve marathons loopt op 2 à 3 trainingen per week, dan zijn je individuele trainingen mogelijk te lang. Probeer eens hetzelfde weekvolume te spreiden over 4 trainingen, zo wordt hetzelfde trainingsvolume veel minder belastend voor je lichaam.
ghen

Berichtdoor joggertje68 » vr maart 02, 2012 11:06 am

amai ik zie dat er weer veel is gelopen deze maand super.effe een opmerking .ik loop zoveel omdat ik ook veel vrije tijd heb en omdat ik dat graag doe voor mij is dit een gezonde verslaving beter dan dagelijks een pakje roken en te drinken .en ook mijn trainingen zijn niet intensief maar wel lang dit is het liefste wat ik doe lang en en rustig lopen.en iedereen moet maar sporten naar zijn doelen door en zijn vermogen.en dat je nu 10 of 500km/maand loopt trek het je niet aan ik heb voor iedereen evenveel respect door de jaren ervaring weet ik wat het woord hardlopen betekend dus doe maar voort zoals je bezig bent .maar ook zoals hier op het topic is geantwoord er zijn sommige doelen zoals een marathon of ultraloop waar je km's moet voor malen
www.joggertje71.skynetblogs.be
joggertje68

Berichtdoor Kris Andries » vr maart 02, 2012 11:30 am

ik was vroeger een amateur-sprinter en nu een amateur-hardloper
meestal doe ik dan ook de kortere afstanden op de joggings waarvoor ik niet te veel kilometers per week hoef te malen
ik loop het liefst wat harder en korter, zowat de helft van de joggings waaraan ik deel neem en dan ga ik voluit
de andere helft zijn 10kms tot en met halve marathon op een gezapiger tempo, logisch ook anders moet ik die afstanden stukken stappen als ik te hard van stapel loop letterlijk :mrgreen:
bovendien heeft iedereen ook een ander lichaam en dus mogelijkheden
Only the strong survive

loopblog van een bescheiden jogger www.bloggen.be/krisandries
Kris Andries

Berichtdoor Bacci » vr maart 02, 2012 1:44 pm

Count:,16 Activities
Distance:,"232,37 km"
Time:,18:08:16 h:m:s
Avg Speed:,"12,8 km/h"
Avg HR:,152 bpm
Avg Run Cadence:,90 spm
Calories:,15.195 C
Avg Time:,1:08:01 h:m:s

Een bescheiden maand maar toch het gevoel dat de basissnelheid verbetert dus al bij al tevreden.
Bacci

Berichtdoor raf » vr maart 02, 2012 4:11 pm

Krikke83 schreef:Ik kan alleen maar hopen dat doorheen de jaren mijn lichaam zal wennen aan het lopen en dat ik op een dag eens niet geblesseerd zal geraken als ik eens een tweede dag op rij ga trainen.
Tot dan hoop ik dat ik niet al lang mijn loopschoenen in de vuilbak gesmeten heb na de zoveelste frustratie en teleurstelling dat frequent trainen alleen maar leidt tot blessureleed. Hopelijk verandert dat ooit, als ik sommige mensen op dit forum volg is dat niet het geval, voor sommigen dan weer wel... Een hobby mag toch niet uitdraaien op teleurstellingen en fysieke ongemakken denk ik dan... Maar moet je dan al die doelen laten varen? :P The eternal struggle of a competitive and passionate runner...
Soit... way off topic...sorry. Got carried away...

Op die manier ermee bezig zijn (veel lezen, theorie absorberen, haalbare trainingsplannen opstellen etc) is ook al een deel van het plezier.

Maar wat je aanhaalt moet je misschien wat holistischer bekijken. De balans in je lichaam (en je geest), de loophouding, je pasfrekwentie, je schoeisel, opwarming en stretching, spierversterkende oefeningen, voeding en drank... Er zijn zoveel elementen die een rol kunnen spelen in 'gezond blijven' of 'gekwetst geraken' dat dat voor eenieder een (waarschijnlijk blijvend durende) zoektocht is naar een aanpak die 100% werkt. Elk ongemak/kwetsuur/moeilijk moment is een leermoment, en dus een kans op progressie. En progressie motiveert.
raf

Berichtdoor Krikke83 » vr maart 02, 2012 4:22 pm

mooi gezegd Raf.
Fase I: Adaptation of the human body to the damage that running causes to muscles and tendons.
Krikke83

Berichtdoor wim19 » vr maart 02, 2012 5:31 pm

316km korte maand ook he :)
wim19

Berichtdoor Bacci » za maart 03, 2012 1:08 pm

@ Raf volledig akkoord.
Wat die blessures betreft: Ik zou niemand aanraden om aan een marathontraining te beginnen zonder eerst zichzelf te filmen en te vergelijken met een goede looptechniek naar keuze (Chi, Pose, ...).
De eerste keer dat ik dat zelf deed vielen de schellen van mijn ogen.
Hoe meer men voor de demping moet vertrouwen op de schoenen, hoe groter de kans op blessures, hoe minder volume het lijf aankan wegens langere recup nodig van het lopen.

Een minimalistische schoen langzaam in de mix brengen (of meer trainen in de wedstrijdschoenen) is trouwens een uitstekend trainingsmiddel om de techniek te verbeteren, en ook om de spieren te versterken. Een paar jaar geleden werd daar nog sceptisch over gedaan maar tegenwoordig raden de grote schoenmerken het zelf aan. In tegenstelling tot wat vele schoenboeren hier te lande beweren is een lichte tot gemiddelde pronatie zeker geen probleem om minimalistisch te lopen, wel langzaam opbouwen natuurlijk.
Bacci

Berichtdoor polar » ma maart 05, 2012 1:38 pm

531.3 km in februari - 26 loopdagen en inderdaad 3 rustdagen (ben op weekend geweest, en dan laat ik mijn loopschoenen thuis)
polar

Berichtdoor BlueStar » vr maart 30, 2012 1:58 pm

Voor het eerst over de 100km/maand. 13 x gelopen, afstand 102.5km, incl. 3 wedstrijden en 2 lopen met vrije start.
BlueStar

Berichtdoor raf » vr maart 30, 2012 8:28 pm

380km, 27 dagen in actie gekomen. Geen dubbels.
raf

VorigeVolgende

Keer terug naar trainen