Steenberg Erpe-Mere

Alles over trainen: schema's, tips,...

Moderators: R4P, toon

Re: Steenberg Erpe-Mere

Berichtdoor marc b » di apr 05, 2011 12:14 pm

Dag collega lopers van het Steenberg,

Mijn trainingsmaat GDK heeft er ondertussen zijn 2é wedstrijd opzitten.
In Gent was zijn 5 km loop goed te noemen ware het niet dat hij terug last had van zijn opkomende kwetsuur en dit vooral in de start.
Geert stond op de eerste rij om te starten en de eerste bocht was amper 100m verder en hij verzeilde al naar pl 50.
Vorige zaterdag hetzelfde liedje..... een slechte start.
Wanneer Geert na de opwarming terug gaat stilstaan ( om op het startschot te wachten ) dan komt zijn rechterheup vast te zitten en hij geraakt niet vertrokken, vandaar zijn slechte start(en)
Eens hij dan vertrokken is gaat het na een paar honderd meter dan beter en begint Geert aan een heuse inhaalrace.
Momenteel loopt hij aan een goeie 17km/uur over zijn afstanden en gezien zijn " mankement " vind ik dit zeer behoorlijk.
Deze morgen hebben we nog eens interval gedaan 5 keer 1 volledige ronde met een 200m traag tussenlopen.
De tijden waren tussen 3.34 en 3.40
Na de vijfde versnelling kwam terug de pijn opzetten en zijn we ermee gestopt.
Nu gaan we zaterdag nog eens interval doen.
Dus Jean, indien je dit leest, breng Geert zijn horloge zaterdag mee, hij zal er zijn.
Via Ronny hebben we een adres gekregen in Hamme bij een sportdokter waar Geert volgende week vrijdag mag langsgaan met zijn probleem, blijkbaar had Ronny ook al eens een vrij gelijke klacht gehad en heeft die dokter dat opgelost... we zullen zien.
Tot later op steenberg.
marc b

Berichtdoor Jean » wo apr 06, 2011 6:35 am

Marc, ik zal zaterdag en zondag op Steenberg aanwezig zijn vanaf 8u25 om te joggen en zal Geert zijn gerief meebrengen.
Ik heb geen zicht op de wedstrijdplanning van de andere loopcollega's Alain, Dennis, Ronny en Jente en hoe zij in functie hiervan trainen komend weekend.
Als er geen wedstrijd op hun weekendprogramma zou staan, kunnen we misschien wel met een mooi groepje trainen.
Filip zou zondag interval doen (zie z'n laatste post) maar 'k weet nog niet wat hij juist van plan is (lange of korte afstanden) en we gaan zijn chrono's daarna evalueren.
Hopelijk is JPDT er dit weekend ook weer bij en zondag komt Paul ook af (dan ontbreekt enkel nog GDP !).

Zelf ga ik vanavond op Steenberg enkele rondjes joggen en daarna is het aftellen naar het weekend - tot dan !
Jean

Berichtdoor GDP » do apr 07, 2011 9:21 am

Hei de mannen,

Ik had hier gelezen dat Jean een training plande op woensdag avond op Steenberg.
Na wat heen en weer 'gemail' afgesproken om samen wat rondjes af te malen rond half zes.

Mijn conditie is echt geen kl... meer waard en Jean plande om rondjes aan 6 min te lopen dus ideaal voor mij.
Bij de start was het plan om 45 min te lopen (we zien dan wel hoeveel rondjes dit wordt... )
Verdoemme man, de Jean blijft nen harden beer hé.
De rondjes werden al snel aan 5 min 10 afgewerkt. Wat voor de lopers onder ons natuurlijk niet echt snel is, maar voor een kerel
die net uit revalidatie terug is en dit.. jawel gedurende 9 ronden ...chapeau !!!

Op den duur had ik het moeilijker dan Jean.
Ik begreep er niets van ; ok mijn conditie is niet echt goed, maar dit was toch echt flauw van mij.

Een keer thuis begreep ik het wel.
efkes gesproken met mijn persoonlijke dokter :P ... (mijn vrouwke )
Die zei me : 'vergeten dat je medicatie neemt voor allergie of zo ???'
Het spook van de pollen werkt serieus op mij.
april- mei zijn mijn slechtste maanden (berken...) vandaar.
Thuis was het snuiten, dikke ogen , enzovoort

Maar goed , zaak is dat Jean enorm gedreven is om terug te komen en voor mij is het 5 voor twaalf om met hem mee te werken of
ik ga nog serieus afzien...

Tot zaterdag (jaja ik kom dan ook af !) en zondag .

Geert
GDP

Berichtdoor Alain G. » do apr 07, 2011 1:03 pm

Dag Jean en andere collega lopers.ik ga zondag een wedstrijd lopen in Meise en het weekend daarop ben ik nog op vakantie, dus zal ik direct nog niet kunnen afkomen naar steenberg. Ik lees hier dat je al goed bezig bent ,dat doet mij plezier.van zodra dat ik op zondag geen wedstrijd loop en vrij ben kom ik zeker af, want het is natuurlijk veel plezanter met een groepje.tot binnenkort .Alain.
Alain G.

Berichtdoor Jean » ma apr 11, 2011 6:29 am

Zaterdagochtend samen met GDP, GDK en m'n broer een duurloopje gedaan van 10,4 km in exact 50 min.
Dat waren dan 10 ronden op de finse Steenbergpiste aan gemiddeld 5min/ronde (begonnen aan 5'10" en geïndigd aan 4'45"/ronde).
De knie houdt zich voorlopig goed bij deze inspanning; maar m'n adductoren en buikspieren moeten nog wennen en aanpassen aan de trainingsarbeid.
GDP kwam goed mee; al was de laatste ronde voor hem eentje "op karakter"
GDK daarentegen moest na 30 min de training stopzetten wegens een niet te harden pijn in de lies (een aanslepende blessure waar hij vrijdag as op doktersberaad mee gaat).

Zondagochtend om 8u30 met JPDT, GDP, FV en m'n broer een duurloop van 1u01 in 't Steenberg afgewerkt.
Gisteren hing nog wat in m'n lijf en daarom de rondjes tussen 5'10" en 5'00" gelopen.
FV deed met 3 x 1 ronde in het spoor van m'n broer z'n eerste "echte" intervaltraining en bracht het er goed vanaf; hier zit nog verbetering in.
M'n knie liet zich ietsje meer voelen dan gisteren tijdens het lopen, maar de zwelling blijft binnen de perken.
Na de looptraining op m'n mtb gestapt en nog 2u gefietst; dit ging heel goed. Na het fietsen een ijspack gedurende 20min op m'n knie gelegd en alles voelt ok aan.

Maandag en dinsdag staat er telkens 2u fietsen op het programma; woensdagavond looptraining in Steenberg samen met GDP.
Jean

Berichtdoor JPDT » do apr 14, 2011 10:23 pm

Jean en Co, wanneer staan de loopjes op het programma dit weekend op Steenberg ?
Moet er nog wat van profiteren om met " gedreven sportievelingen " te trainen én hun tempo te mogen/kunnen volgen nu er nog wat "herstellers" tussen zitten :P .Ik wens én ben er best van bewust dat deze héééél snel terug op niveau zullen zijn zodat het voor iemand die reeds enkele jaren "Abraham " gezien heeft moeilijk wordt om het tempo te volgen . Maar als we er ons maar goed bij voelen en plezier aan beleven ben ik best tevreden :lol:
JPDT

Berichtdoor Jean » vr apr 15, 2011 6:46 am

Dag Jean-Paul,

Zowel zaterdag als zondag starten we de looptraining om 8u30 in 't Steenberg.

Tof dat je komt meetrainen; hoe meer zielen, hoe meer vreugd; en daar proberen we dan samen zeker voor te zorgen hé. Het tempo zullen we regelen naar ons gevoel...; want ik heb me midden de week laten verleiden om enkele ronden aan 4'30" af te haspelen en heb het moeten bekopen... :| m'n knie is nog niet bestand tegen de schokken die dat tempo met zich meebrengt en resultaat was zwelling en "ambetant" gevoel.

Het loopgroepje kan/mag nog altijd groter worden, dus als er lopers zijn die graag komen meetrainen; afspraak in 't weekend om 08u30 Steenberg Bambrugge (Erpe-Mere).
Jean

Berichtdoor FilipV » vr apr 15, 2011 1:27 pm

Ik ben zondag alvast terug op post, zal iets vroeger zijn (rond 8u) om rustig in te lopen, dan terug m'n 3x1km interval (3.58/km).
Net terug van steenberg (10km). 't Is daar de moeite met die 'ambetante vliegen'. Heb na een tijdje zelfs m'n zonnebril moeten aandoen.
FilipV

Berichtdoor GDP » vr apr 15, 2011 2:34 pm

Hei Filip , Jean en co

zondag kom ik normaal ook af.
Zaterdag zal afhankelijk zijn van de thuis regelingen?

Heb wel zin om zondag een keer te proberen om al eens die versnellingen mee te pikken.
4 min / ronde moet misschien wel lukken.
Woendag heb ik er al eens 3 keer 4'20 per ronde kunnen uithalen maar dan wel tijdens een duurloop van 10 ronden.

Ik trek straks ook nog eens naar Steenberg voor gewone duurloop - zal de zonnebril direkt maar opzetten dan :))

Geert
GDP

Berichtdoor JPDT » za apr 16, 2011 7:08 pm

Ik zet morgenvroeg ook mijne wekker en zal er zijn rond 8h00 . Is wel niet mijn ding zo vroeg , maar anders moet ik wel alleen op pad voor mijn tochtje .
JPDT

Berichtdoor Jean » ma apr 18, 2011 6:46 am

Het voorbije trainingsweekend was genieten...
Zaterdag duurloop van 1u05' gedaan op Steenberg samen met m'n broer; daarbij de rondjes aan een tempo rond de 5 minuten afgewerkt en niet in de problemen gekomen.

Zondagochtend samen met Filip, Jean-Paul, Geert, Paul en Marc gedurende 50 minuten aan een tempo van 4'50" per ronde gelopen.
Dit ging me heel goed af en mijn revaliderende knie werkte niet tegen maar 'k heb er wel voor gezorgd om niet met een gestrekt been op de geopereerde knie neer te komen (na de slechte ervaring van vorige week) en loop met een iets kleinere pas dan ik normaal gewend ben (ook dit is aanpassen en hoop dat dit maar tijdelijk zal zijn).
Daarna wat gas teruggenomen en nog 20 minuten rustiger gelopen om aan een totale trainingsduur van 1u10' te komen.

Thuis gekomen me even verfrist; koersplunje aangetrokken en een tochtje van 2 uur met de mtb op de weg gefietst.
Tegen de middag terug thuis na een meer dan leuke trainingsochtend.

Deze week heb ik verlof en ga proberen om de trainingsintensiteit op loopvlak een klein beetje op te voeren (fietsen doe ik al elke dag).
Vanochtend alvast beginnen met een duurloop op Steenberg in gezelschap van m'n broer.
Jean

Berichtdoor marc b » ma apr 18, 2011 9:13 am

Dag iedereen.

Vrijdag bericht gekregen van Geert DK omtrent zijn blessure.
Blijkt het een peesontsteking te zijn in beide benen, afkomstig uit zijn onderrug.
Efkes gedaan met snelle(re) interval en hopelijk herstelt het snel.

Deze morgen hebben onze Jean en ik een duurloop gedaan van 4.50 en 4.45 per ronde voor bijna een uur.
Alles ging naar wens en ik moest JB soms al wat intomen ( ge kent hem he ).
Onze laatste ronde zijn we dan op 100m voor de sporthal moeten stoppen omdat er bij JB " iets " in zijn kuit schoot ( en het was van geen geweer :lol: :lol: ).
Eerste reactie was krampeeeeeen, hopelijk is het dit dan ook geweest want ik ben dan alleen naar huis gelopen en heb tot nu nog niets van onze Jean gehoord.
Het doet mij herinneren aan een vorige training met hem , voor de knieperiode en dan was het verdict ... spierscheurt(je).
Hopelijk blijf je hiervan gespaard he Jean.

Deze week zal het veel alleen te lopen zijn daar GDK het rustig aan moet doen en dat JB toch nog wat rustdagen moet inbouwen in zijn opbouw.

Voor Filip dan nog dit ,deze morgen met Jean overlegd en we gaan dit weekeinde voor u ( en Geert DP als hij zin heeft ) de rondetijden iets trager doen 4.05, maaaaar we gaan er ééntje meer doen nl 4 stuks.

Voila jongens , geniet van het mooie weer en tot één dezer.
marc b

Berichtdoor FilipV » ma apr 18, 2011 9:27 pm

Hopelijk niets erg met Jean z'n kuit, hij was nu juist op dreef.
Waarschijnlijk ben ik woensdag rond de klok van 8u30 aanwezig op steenberg om een 10-tal rondjes af te malen. 'k Zal al eens testen op 4.05/ronde.
De interval-training zou ik op zaterdag (8u30) willen doen ipv zondag, aangezien ik op paasmaandag de Molenjogging Roosdaal wil lopen.
FilipV

Berichtdoor Jean » di apr 19, 2011 8:07 am

Ja mannen; gisteren toen eigenlijk het einde van de duurloop samen met m'n broer zo goed als in zicht was kreeg ik op de laatste klim achter de sporthal opeens een onaangenaam samentrekken van m'n kuitspier(en) - wauuw - pffff .... dat deed efkes geen deugd...
Direct gestopt en m'n kuit wat geknepen en gewreven ...het gevoel verbeterde lichtjes.
De reden van deze kramp moet ik niet ver zoeken; komt gewoon doordat ik een andere loopstijl aanneem dan m'n natuurlijke, gewone loopstijl en dit om m'n revaliderende knie te sparen. Ik loop met kleiner passen en zorg ervoor dat bij het neerkomen m'n knie lichtjes gebogen is want met gestrekt been neerkomen resulteert momenteel nog steeds in opzwelling en slecht gevoel van/in m'n knie.
Daarbij was dit al m'n derde opeenvolgende trainingsdag waarbij de trainingsduur telkens het uur overschreed en het gelopen tempo in diezelfde drie dagen van 5 min naar 4min 45 per 1040m op finse piste ging.....ik zou het eigenlijk wat meer tijd moeten geven.....

Thuis gekomen ijspack gelegd gedurende 20 minuten; koerstenue aangetrokken en met de mtb naar Uitbergen gereden; daar jaagpad naast de Schelde genomen tot in Appels (ondertussen echte zwermen van die zwarte vliegen gekruist); vanaf Appels het jaagpad naast de Dender gevolgd tot in Aalst om via de binnenwegen terug huiswaarts te fietsen. Er stond een stevig briesje, maar het was prachtig fietsweertje en heb er dan ook van genoten.
Na 2,5 uur zat het fietsen erop en had ik geen verdere negatieve ondervindingen van de kramp van 's ochtends.

Vandaag sla ik het lopen over; m'n mtb staat klaar voor een nieuwe rit (nu richting Geraardsbergen).

Morgenvroeg doe ik een hele rustige duurloop; Filip, we kunnen samen wat rustige rondjes afwerken voor jij je test naar 4'05/ronde doet. Mijn broer komt normaal gezien ook af en hij kan die test samen met jou afwerken. We zullen daarna je intervaltraining voor zaterdag bespreken. Met zondag ertussen is er voldoende tijd om te recupereren en ga je er in Roosdaal geen hinder van ondervinden; dat komt wel goed.
Jean

Berichtdoor JPDT » di apr 19, 2011 12:18 pm

Hoi Steenberglopers . Hopelijk niet te erg Jean met de kuit . Een beetje rust in lassen misschien .Ik heb bij het lopen minder ( bijna géén ) last van de knie dan tijdens de gewone bezigheden . Enkel volledig door de rechterknie gaan( ganzepas ) vlot rechts nog niet . Maar we doen voes .
Deze morgen vrij vroeg nog een 12 tal rondjes gedraaid op de Finse piste en nu enkele vakantiedagen waarbij morgen een rustdag en donderdag een langere duurloop gepland is . Indien vrijdag terug( als het vrouwtje meewil ) ben ik zaterdag wellicht ook van de partij op ons trainingsparcours . Loopschoentjes én laptop zijn mee .... hou jullie op de hoogte :P .
JPDT

VorigeVolgende

Keer terug naar trainen