Steenberg Erpe-Mere

Alles over trainen: schema's, tips,...

Moderators: R4P, toon

Re: Steenberg Erpe-Mere

Berichtdoor FilipV » vr jan 07, 2011 1:46 pm

Net terug van steenberg, 12 tourkes gedaan. 't Was eens wat anders, de laatste weken veel te veel op straat gelopen en dat word ik gewaar. De piste lag er redelijk goed bij. Enkel het stuk vóór de talud (achter de sporthal) was nog bevroren en daar kan je dan op de zijkant lopen. De 2 plaatsen onderaan de voetbalvelden waren drassig, maar 't viel nog mee (je moest wel een sprongetje maken). Af en toe toch eens kunnen versnellen.
Ik hoop dat ze er nu eens deftig werk van maken.
FilipV

Berichtdoor marc b » vr jan 14, 2011 11:42 am

Hallo iedereen.
Deze week hadden we al goeie trainingen gedaan op steenberg en nu is het weer gedaan door die stomme regen.
GDK en ik kunnen nu iedere dag samen lopen doordat GDK op zijn werk van ploeg verwisseld heeft, een mens moet er nogal wat voor over hebben hé :lol:
Vandaag hebben we dan toch beslist om het morgenvroeg toch eens te proberen op steenberg, vuil of niet vuil, we gaan ervoor.
Ik vertrek thuis om 8u30 en tref GDK daar dan zo een 15 min later.
Voor morgen staat er opwarming en kortere interval op het menu.
Aangezien G maar start met de competitie rond de maand Mei is het nu ideaal beginnen met rustige interval.
Zoals velen onder u wel zullen weten moet er toch nog altijd langzaam opgebouwd worden , zeker met interval, vandaar onze vroege start met deze.
Voor zondag geven ze droog weer en dan gaan we de langere versnellingen aanpakken.
Hopelijk is JB snel weer van de partij samen met GDP en dan is onze kliek weer voltallig en staan er nog leuke ( harde ) loopdagen aan te komen.
Nog steeds is iedereen welkom natuurlijk :roll: :roll:
marc b

Berichtdoor FilipV » vr jan 28, 2011 3:25 pm

Beterschap op komst .......
Dit artikel vandaag gelezen:

De Finse piste op het gemeentelijk domein Steenberg ligt er door de extreem vochtige winter en de defecte verlichting bijzonder gevaarlijk bij.
Sp.a-gemeenteraadslid Anja Vanrobaeys kaartte dat probleem aan en vroeg het gemeentebestuur dringend maatregelen te nemen. "Op tal van plaatsen is de boomschors weggespoeld en lopers zakken op sommige plaatsen tot de enkels weg in de modder.
Doordat de verlichting op tal van plaatsen kapot is, valt de slechte toestand bovendien nauwelijks op en is de piste ronduit gevaarlijk", stelde ze tijdens de jongste gemeenteraad. Sportschepen Antoine Slagmulder beloofde maatregelen.

"Door een kortsluiting zijn de stoppen van twee circuits van de verlichting gesprongen. Een werd al hersteld, maar voor het tweede zoeken we nog een oplossing. Wat het vocht betreft willen we op termijn grachten langs de vochtigste stukken graven en onderdoorgangen met buizen voorzien zodat het water onder de piste door kan.
Het slechtste stukje achter de sporthal zal afgegraven worden om het te vervangen door steenslag. Dat is niet ideaal, maar wel de beste oplossing voor dat stukje van 25 meter", stelde de schepen.
FilipV

Berichtdoor Jean » vr jan 28, 2011 8:36 pm

Ja Filip; ik heb het artikel ook gelezen op de website van "webnieuws Erpe-Mere"
Dat de verlichting defect was, daar heb ik niet zoveel last van omdat ik bijna nooit bij volledige duisternis op Steenberg loop (of liep, want ik lig er al enkele maanden uit).
De slechte plek achter de sporthal vraagt om een grondige aanpak en de oplossing die de sportschepen te berde brengt is de enige goeie om een definitief komaf te maken met die blijvende modderstrook (tijdens de wintermaanden).
Dat de schors steeds wegspoelt als er een stevige regenbui uitvalt hebben we al meerdere keren mogen ervaren; wat daar precies kan aan gedaan worden is me niet echt duidelijk; het blijft een hellend pad hé.
Het is een positieve vaststelling dat het gemeentebestuur de toestand van de looppiste opvolgt en indien nodig ingrijpt om ze te verbeteren.
Jean

Berichtdoor marc b » di feb 08, 2011 10:57 am

Vandaag hebben we op steenberg mogen vaststellen dat men begonnen is met het graven van een greppel naast de piste.
Voorlopig zijn ze gestart aan de zijkant van het bovenste voetbalplein, waar de schors toch behoorlijk weggespoeld was ( is )
Er is inderdaad een gleuf van een 15 cm br en een 20 cm diep naast de looppiste gegraven met een machine en dit voorlopig ( ? ) over een afstand van ong 25 meter ( alle afmetingen zijn uiteraard door mezelf GESCHAT tijdens het lopen en kunnen afwijken van de werkelijke afmetingen ) :P :P
Het is in ieder geval al een begin want bij duister weer kan ik het mij levendig voorstellen dat het er gevaarlijk kan zijn.
Hopelijk heeft men met deze oplossing een duurzame oplossing aangebracht , en dat zal de toekomst dan wel snel uitwijzen.
In ieder geval, proficiat aan de gemeente Erpe - Mere dat men de lopers en wandelaars een plekje gunt om eens te ontspannen.
Met het Belgisch kampioenschap cyclo cross in gedachten zal men op steenberg nog dikwijls de grove middelen moeten bovenhalen om een uitdagend parcour te bouwen , het kan er alleen maar op verbeteren, zulke prachtige mogelijkheden dat men daar kan maken maar.......... we zullen zien.
Deze week staat bij ons in het teken van herstel, de vorige weken waren nogal intensief.
Mijn collega loper zijn eerste wedstrijd is gepland rond eind Maart, dus we hebben nog wat tijd om op scherp te staan :lol: :lol:
marc b

Berichtdoor Jean » za feb 19, 2011 11:09 am

Vanochtend tussen 8u30 en 9u45 nog een keertje op Steenberg geweest; weliswaar nog steeds niet om te lopen, (mag ik sinds m'n operatie van oktober 2010 nog steeds niet doen) maar om er nog een keertje te zijn en van de omgeving te genieten. Ik had m'n fototoestel meegepakt en in tegenstelling tot m'n vorige bezoek toen ik nog met krukken ging, kon ik ditmaal wel de volledige ronde van de finse piste afstappen en ondertussen enkele foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jean

Berichtdoor marc b » di feb 22, 2011 1:00 pm

Hallo.

Mooie foto's Jean.
Prima in beeld gebracht hoe er een volledige ronde op het domein steenberg eigenlijk uitziet.
Interessant voor iemand die daar nog nooit is geweest.
marc b

Berichtdoor Jean » zo maart 13, 2011 12:44 pm

Na de lange revalidatieperiode van oefeningen, zwemmen en fietsen; gisterochtend me gewaagd aan een eerste "start-to-run" poging.
Wat ik juist allemaal voelde kan ik niet met woorden omschrijven; de nodige dosis vrees en onzekerheid nam allesinds de bovenhand op mijn motivatie.
De eerste pasjes waren trekkebenend vanwege de vrees om te steunen; ik heb mijn knie immers nu al zo lang van lopen gespaard...
Na 50m gestopt en wat gewandeld; vervolgens terug voorzichtig aangezet en weer wat verder gesjokt.....
Na zo'n 4 keer 50m te hebben gedaan ging de onzekerheid wat weg omdat ik eigenlijk geen pijn voelde; enkel en stijve, harde plek net onder mijn knie aan de buitenkant waar het oepratielitteken zit.
Ik ben zo wat aan de gang gebleven met afwisselend wandelen en traag joggen terwijl Geert, Dennis en Marc een tempoloop afwerkten.
Toen zij gedaan hadden met het tempowerk en een trage ronde uitliepen heb ik geprobeerd om mijn kar aan te hangen en omdat zij hun tempo drastisch lieten zakken kon ik op die manier een volle ronde op Steenberg (1040m) volmaken; iets wat een reuze tof gevoel was na zo'n lange gedwongen rust.
Na thuiskomst mijn fietskledij aangetrokken en nog een tochtje van anderhalf uur met de mtb gefietst; kwestie van de knie terug in z'n juiste plooi te krijgen.
Pijn, zwelling of warm worden waren er nu eens niet bij en naar dit moment heb ik lang uitgekeken...

Vanochtend om 8u30 eerst naar Steenberg gaan kijken hoe Geert, Paul, Alain en Marc een duurloop afwerkten en daarna met m'n mtb een toertje van 3u langs Geraardsbergen gefietst.
De knie ondergaat de belasting zonder verdere nadelige gevolgen of pijn en daar was ik héél blij mee.
Woensdag plan ik m'n volgende voorzichtige loopje op Steenberg en hoop vanaf nu te mogen/kunnen verder bouwen aan conditieverbetering.
Ik tors nog flink wat overgewicht mee daarom loop ik voorlopig enkel op de finse piste van 't Steenberg en met een paar nieuwe Nike Vomero's 5
Jean

Berichtdoor Jean » do maart 17, 2011 7:21 am

Gisteravond naar Steenberg gefietst. Dit voor m'n 2e "looptraining" sinds zaterdag jl.
Een rondje "ingewandeld" en aansluitend een rondje gejogd, waarbij ik soms een raar gevoel in mijn geopereerde knie kreeg, dat even verder terug verdween.
Na het rondje joggen enkele voorzichtige hurkoefeningen gedaan. Ik had geen zwelling of pijn in m'n knie en besloot daarop om nog een rondje af te haspelen; nu proberend om ietsje sneller te zijn dan tijdens het eerste rondje. Ook dit lukte; al liep ik toch niet echt met een gerust gevoel. Na de twee rondjes terug de fiets op en nog een uurtje gefietst.
Terug thuis ijs op m'n knie gelegd en laten rusten. Alles bleef normaal.

Vanavond en vrijdag staat er een fietstochtje van anderhalf uur op m'n programma en zaterdagochtend looptraining op Steenberg gevolgd door een fietstocht.
Jean

Berichtdoor Jean » za maart 19, 2011 5:53 pm

Vanochtend om 8u30 op Steenberg proberen mee op te warmen samen met Geert De Keyser en m'n broer.
Eerste rondje afgerond in 5'55" en dat ging goed; een tweede rondje meegedaan dat na 5'25" gelopen was en 'k voelde me nog steeds goed; geen pijn; wel een stijf aanvoelende knie.
Me nog aan een derde rondje geriskeerd in 5'15". Hoewel ik me nog steeds goed voelde, besloot ik er toch maar even mee op te houden.
Wat gestapt en enkele hurkoefeningen gedaan. Dan nogmaals aangezet voor 3 trage ronden in 't Steenberg.
Met meer dan zes kilometer is dit m'n beste training sinds de knie-operatie en ik vond het alweer geweldig dat het lukte.

Na de looptraining thuis m'n rennersplunje aangetrokken en twee uur met de mtb gefietst. De knie spartelde in het begin wat tegen toen ik rechtstaand op de trappers liep; na een half uurtje fietsen ging alles terug prima. Het was berekoud en er stond ook een lichte stormwind waardoor het best een lastig tochtje was.

Morgenvroeg om 08u30 wederom training in 't Steenberg te Bambrugge.
Jean

Berichtdoor Jean » zo maart 20, 2011 2:44 pm

Onder een opkomend ochtendzonnetje zetten Alain, Geert, Paul, Dennis, m'n broer en ikzelf om 8u30 aan op de finse piste in 't Steenberg.
Al na enkele tientallen meters voelde ik dat de training van gisteren nog flink in m'n benen hing; als ware het een marathon geweest die ik had gedaan.
Ik heb m'n trainingsmakkers dan maar laten lopen; hun tempo was te hoog voor mij. Ik heb een ritme gezocht dat ik gedurende drie ronden kon volhouden en kwam na 5'15" de eerste ronde door, gevolgd door twee ronden in 5'10".
Daarna heb ik m'n tempo laten zakken omdat ik m'n bovenbenen en adductoren te fel begon te voelen.
Wel blijven verder lopen en aan 5'50" per ronde nog vijf omlopen volgemaakt.
Daarna terug het gezelschap gekregen van m'n vijf compagnons die uitliepen na hun tempoloop en met hen nog drie ronden aan 5'15" gelopen.
Van m'n knie eigenlijk zo goed als geen last gehad; waar ik zeer opgetogen over ben; nu toch proberen om niet te bruusk de trainingsintensiteit op te drijven (gemakkelijker gezegd dan gedaan in mijn geval....).
In totaal elf rondjes op 't Steenberg gelopen en heel tevreden hiermee.

Bij thuiskomst net als gisteren rennerstenue aangetrokken en met de mtb een tochtje van net geen twee uur gereden.
Op de hellingen voelde ik dat er niet veel kracht meer in m'n benen zat en ik deed het rustig. Vooral veel omwentelingen maken; da's de beste remedie om het kraakbeen in m'n knie te stimuleren.

Maandag- en dinsdagavond zullen terug fietsavonden worden en woensdag trek ik terug naar 't Steenberg voor een looptraining.
Jean

Berichtdoor Jean » do maart 31, 2011 6:36 am

Het trainingsweekend van 19-20/3 beschreven in m'n vorige post was blijkbaar wat veel in 1 keer, want m'n revaliderende knie is vanaf zondagnamiddag tot dinsdagavond gezwollen geweest.
Ik heb gedurende de week niet meer durven lopen en heb 's avonds na het werk gefietst; meestal tochtjes van zo'n 2 uur.

Na een week zonder lopen heb ik zondagochtend 27/3 op de finse piste van 't Steenberg 5 rondjes héél rustig gejogd en daarna 2 uur gefietst.
M'n knie is redelijk "normaal" gebleven na deze oefeningen.

Gisteravond ben ik tot aan de piste gefietst en heb vervolgens 6 rondjes rustig gejogd.
Nog een toertje van een uurtje fietsen erbij en thuis gekomen direct ijs op m'n knie gelegd gedurende 20 min.
Een heel klein beetje zwelling en een wat stijf aanvoelende knie waren nu de gevolgen.
Later op de avond was de knie terug ontzonken en had ik geen voelbare last.

Vandaag en morgen fiets ik en zaterdag om 8u30 start ik m'n poging om 7 rondjes te joggen op 't Steenberg.
Jean

Berichtdoor Jean » za apr 02, 2011 11:29 am

Vanochtend met m'n broer gejogd op de piste van 't Steenberg.
De vooropgestelde 7 rondjes net niet gehaald; ik besliste om er na 6 in exact 31 min mee te stoppen.
Niet dat ik last had; maar ik wil niet opnieuw overdrijven en de schrik om overdaad te plegen zit er toch wel in.

Thuis gekomen en 2 uur gefietst met m'n mtb. Tussen Steenhuize en Herzele in een stroom wielertoeristen terechtgekomen die "De Ronde" aan het rijden waren en dat stuk meegereden. Al bij al tevreden over deze sportvoormiddag.

Morgenvroeg om 08u30 opnieuw rondjes joggen op de piste in 't Steenberg, nu wat trager en dan mag het een rondje meer zijn.
Jean

Berichtdoor Jean » zo apr 03, 2011 9:11 am

Vanochtend een tof loopje gedaan van 43'54"
Met Paul, Jean-Paul, Filip en m'n broer rondjes gedaan van rond de 5'50"; ondertussen keuvelden we over tal van gespreksonderwerpen; zodat ik de tel van het aantal ronden kwijt was :oops: :lol:
Heb me dan op het gevoel in m'n knie en op m'n eindtijd gebaseerd om het eindsignaal van m'n loopke te bepalen.

Zeker voor herhaling vatbaar. Jean-Paul; (ook last met de knie) en Filip, die ik tot nu toe enkel kende van dit forum als Filip V, waren goeie loopgezellen.
Uitbreiding van het loopgroepje op zaterdag en zondagochtend in 't Steenberg zorgt voor een hoger pleziergehalte + een betere trainingsstimulans voor diegenen die willen meedoen. Je verlegt je grenzen beter in groep dan door tegen je eigen en tegen je chrono te moeten opboksen.
Momenteel ziet m'n knie er vrij "normaal" uit en het gevoel is zeker niet slecht. Ik heb nu een ijspack opgelegd omdat ik niet kan fietsen wegens tijdsgebrek.

Maandag en dinsdag worden weeral fietstrainingen; woensdagavond een loopje op 't Steenberg.
Donderdag en vrijdag fietsen en zaterdag- en zondagochtend om 08u30 looptraining in 't Steenberg.
Jean

Berichtdoor FilipV » zo apr 03, 2011 9:41 pm

Inderdaad Jean, voor herhaling vatbaar. Kijk al uit naar volgende week zondag (interval). Ik zal er al om 8u zijn en loop eerst een half uurtje los om dan aan 'het zwaardere werk' te beginnen.
Perfect uur om de dag te starten met het opkomend zonnetje op een prachtig parcours. Het zal er stuiven!
De groep dikt beetje bij beetje goed aan, binnenkort moeten ze het looppad verbreden :lol:
FilipV

VorigeVolgende

Keer terug naar trainen