Steenberg Erpe-Mere

Alles over trainen: schema's, tips,...

Moderators: R4P, toon

Re: Steenberg Erpe-Mere

Berichtdoor Jean » ma okt 11, 2010 6:53 am

Zaterdagochtend in en rond domein Steenberg een vlotte duurloop gedaan met m'n broer en Geert De Keyser. Naar het einde toe tempo geleidelijk opgevoerd en de laatste kilometers gëindigd als tempoloop. JPDT ook tegengekomen; hij was aan een duurloop bezig na zijn marathon. Na 1u20 zat onze training erop.

Zondagochtend om 8u30 present in Steenberg. Naast m'n broer en Geert De Keyser was ook Thijs Van Thuyne terug van de partij. Hij had 14 dagen terug al eens een eerste keer met ons meegelopen.
Er stond een tempoloop op ons programma, maar er was ook een mtb-tocht die vertrek/aankomst had in 't Steenberg, dat maakte het lopen van de "klassieke" toer onmogelijk wegens de grote drukte aan de ingang van de sporthal. Bovendien ging de tocht nog een deel naast de Finse piste (maar de mtb'ers reden op de piste) en het grootste deel door het Oud-Steenberg.
We besloten om het Steenberg-deel van de ronde der mtb'ers te doen en in hun rijrichting te lopen (normaal gezien lopen we deze ronde altijd in de tegenovergestelde richting).
Eenmaal we op tempo waren verliep het lopen goed. Wanneer we al eens tussen een groepje fietsers terechtkwamen konden we op de lastiger stukken aanpikken bij die mannen of waren we soms zelfs sneller en liepen we hen voorbij (bergaf was het dan terug andersom). Op die manier deden we ondanks de drukte toch onze vooropgestelde tempoloop en werkten 4 grote ronden af.
Thijs haakte na 2 ronden af (zijn benen waren nog niet volledig hersteld van een politiecross in Oudenaarde vrijdag) en Geert liet ook een gaatje van enkele tientallen meters in de laatste ronde; de naweeën van een fikse verkoudheid deze week speelden hem op het einde parten. Totale trainingsduur 1u25.

Ofschoon ik het niet van plan was (het zal het mooie zonnnige weer geweest zijn dat me beïnvloedde) besloot ik rond 13u00 om naar de Siesegemkouter-veldloop in Nieuwerkerken-Aalst te gaan waar de start om 15u00 was.
Met de training van vanochtend in de benen besloot ik de 6 km mee te lopen. Trainingsmaat Alain Geerts was er ook en deed aan de maximale 12 km mee. Tijdens de uurtjes tussen de ochtendtraining en de start van de wedstrijd waren mijn beenspieren toch wat stijf geworden en dat voelde ik na de start. De echte frisheid had ik niet en mijn benen hadden wat tijd nodig om aan de 2e gesel van de dag te wennen en deze te willen ondergaan. Het draaide wat vierkant, maar ik amuseerde me eigenlijk wel en na 21min 51 werd ik als 3e afgevlagd op de 6 km.
Alain Geerts moest dan nog 2 ronden van 3 km in z'n eentje verder en hij won de 12 km.
Jean-Paul De Tandt was ook (alweer) van de partij na zijn marathon en liep naar de 2e plaats op de 12 km.
Mijn broer was met zijn gezin met de fiets tot Nieuwerkerken gekomen en Geert De Keyser en z'n echtgenote waren er ook om te supporteren wat het toch allemaal extra leuk maakte.
De training morgen zal een heel rustige duurloop worden ............
Jean

Berichtdoor Jean » za okt 23, 2010 12:05 pm

Vanochtend (zaterdag) om 8u30 in 't Steenberg getraind. Naast m'n broer, was ook Ronny Samson uit Berlare van de partij.
Mijn broer en ik kennen Ronny goed uit een vorig leven toen we nog wielrenner waren. Op de Moryloop in Herzele enkele weken terug hadden we het samen trainen in Steenberg al eens besproken en vandaag was Ronny voor z'n eerste keer present.
Geert De Pauw sukkelt nog steeds met de kuit, Geert De Keyser moest werken en Alain Geerts loopt deze namiddag een cross in Gavere; dus we trainden met ons drietjes.
Ons aanvangstempo was goed voor enkele rondjes tussen 4'30" en 4'25".
Vervolgens een tandje bijgestoken naar 4'15" per ronde; het moment waarop Ronny naar kop kwam en met een ruk het tempo opdreef naar 4'05" per ronde.
Vanaf dan zijn we elke volgende ronde steeds sneller blijven lopen om na 1u10 te eindigen met een rondje van 3'45"
Het was dus een hele pittige training; voor mij tevens de laatste alvorens maandag onder het mes te (moeten) gaan.
Ronny grapte dat we het als halve invaliden (hij wordt momenteel ook aan een pijnlijke knie behandeld) niet slecht hadden gedaan en zei dat we hem zeker nog terug mogen verwachten op 't Steenberg om mee te trainen; dan in gezelschap van zijn zoon Jente.
We hadden juist intijds gedaan met trainen, want tijdens de rustige uitloop richting thuis begon het te regenen.

Morgen zondag zijn m'n broer en Geert De Keyser om 8u30 in 't Steenberg om te trainen.
Jean

Berichtdoor Jean » zo okt 31, 2010 12:05 pm

Sinds mijn knie-operatie van vorige maandag heb ik tot vandaag geduldig binnen gezeten en me zo weinig mogelijk bewogen.
Vanochtend wou ik absoluut naar 't Steenberg om naar de training te gaan kijken.
Meteen ook voor mij een eerste training (met de krukken).
Jammer genoeg viel het weer tegen, zodat ik niet overal kon rondgeraken om enkele foto's te maken van de trainingsmakkers in actie op onze vertrouwde trainingslocatie Steenberg in Bambrugge (Erpe-Mere).

Afbeelding
Geert net na de steile klim achter de sporthal

Afbeelding
Passage door het zwaarste stuk

Afbeelding
Marc zoekt het best beloopbare randje naast de modderstrook

Afbeelding
Richting vijver - Geert in een snelle ronde; Marc volgt even verder

Afbeelding
Marc op kruissnelheid - tempoloop van 45min

Afbeelding
Geert een snel rondje later - de vijver op de achtergrond

Afbeelding

Afbeelding
Ook de dames trotseerden de regen en draaiden hun rondjes

Afbeelding
Laatste snelle rondje wordt aangesneden

Afbeelding
Deze 30m asfaltoversteek is het enige verharde stuk in een ronde van 1040 meter

Afbeelding
Ondanks het minder gunstige weer toch een goeie training afgewerkt
Jean

Berichtdoor JPDT » ma nov 01, 2010 10:49 am

Prachtig werkje Jean . Gisterenmorgen op het laatste beslist om toch maar naar den Osbroek te trekken voor mijn toerkes . Ik was tijdens de week enkele keren naar Steenberg omgeving getrokken en wou wat afwisseling omdat een langere duurloop op het programma stond in voorbereiding op de halve marathon Deinze -Aalter van 11 november e.k. waarvoor ingeschreven . Wellicht na de familiale verplichtingen van deze morgen , in de namiddag een uurtje gaan loslopen in Steenberg . Te prachtig herfstweertje om binnen te blijven zitten . :) :wink:
JPDT

Berichtdoor marc b » zo nov 14, 2010 11:18 am

Ja collega's, je merkt het misschien ook al, wanneer onze Jean niet meer loopt gebeurd er weinig op dit forum.
Ik zal dan maar iets neerpennen, maar aangezien ik de voorige dagen niets anders dan water gezien heb weet ik ook niet veel te vertellen.
Het enige positieve zal het drogere weer zijn welke men voorspeld voor de komende week.
Normaal ga ik deze namiddag een poging doen om te gaan lopen en het zal zeker op de straat zijn, dus jpdt mocht je zin hebben je bent welkom.
Mijn vertrek-uur zal zo rond 16uur zijn.
De laatste keer dat ik met GDK interval had gedaan op steenberg kreeg ik toch terug wat last in de knie.
Jean had mij gisteren verteld dat Ronny ook een gel inspuiting in de knie gekregen had.
De uitleg voor zijn kwetsuur was vrij simpel..... natuurlijke sleet :( :( .
Dat is een fenomeen waar we denk ik allemaal als aktief sporter, en dan zeker de intensieve lopers, vroeg of laat mee te maken krijgen.
Na mijn aktieve carriere als have marathon loper was ik overgeschakeld op wielrennen ( elite z/c ) en ook daarin was ik niet blessure vrij, al was het wel veel minder dan met het lopen.
Daarom aan iedereen die begint met lopen, zorg voor het juiste schoeisel en probeer van ervaren lopers wat info mee te pikken, dat kan nooit kwaad.
Voila, nu ga ik nog wat naar de regen kijken en hopelijk is het straks droog :lol: :lol: :lol: .
marc b

Berichtdoor marc b » do nov 18, 2010 10:57 am

Zondag om 16 uur dan toch met droog weer kunnen lopen.Ik ben altijd op de straat blijven lopen en soms stuitte ik op de gevolgen van de regenval ( ondergelopen straten ), en aangezien wij hier nogal in een heuvelachtige streek wonen kom je hier veel waterwegen en beekjes tegen.Vanaf dinsdag dan terug op het vertrouwde terrrein nl steenberg finse piste, of wat er nog van overbleef.De schors is weggespoeld tot ( op sommige plaatsen ) tegen de zwarte doek.Bij momenten loop ik zelfs op een randje naast de piste,zo slecht ligt het er soms bij :( . De inspanning van zondag was nog goed te voelen en daarom was het een rustige duurloop van 1u10. Woensdag dan tempoloop gedaan; 10 ronden aan 4.20 per ronde.Momenteel mag het niet sneller of onmiddelijk is mijn rechter knie aan het protesteren.De interval trainingen zullen wat uitgesteld worden tot.... :?: :?: Misschien kan ik terug opbouwen met interval samen met Jean :wink: .
Vandaag was het dan een vlotte duurloop op straat van 1u15 en daarmee zit de week er terug al bijna op.
marc b

Berichtdoor JPDT » do nov 18, 2010 1:10 pm

marc b schreef:Vandaag was het dan een vlotte duurloop op straat van 1u15 en daarmee zit de week er terug al bijna op.

Dacht deze morgen ook om op straat een tochtje te doen maar maar toch maar naar Steenberg getrokken . Een eenzame 10 rondjes afgewerkt en dit tegenwoordig zonder doel en druk . Het gaat heden dan ook wat minder vlot met mijn ouwere knoken maar... we blijven toch maar bezig en dat is voor het ogenblik al voldoende en een prestatie op zich . Misschien morgen toch maar op straat een toerke doen want de piste ligt er inderdaad héél slecht bij en in de onmiddellijke omgeving langs " oud steenberg " zal het wellicht niet beter zijn . :x
JPDT

Berichtdoor marc b » vr dec 10, 2010 2:39 pm

Hallo iedereen,
Twee weken terug werden we geplaagd door veeeeeel water, nu al een kleine week door sneeuw en gladde wegen, wat is het volgende :mrgreen: :mrgreen:
Via onze Jean heb ik vernomen dat onze trainingsmaat Geert D P terug aan het lopen is na een lange blessurestop.
Hij is terug welkom in de groep en mocht je dit forum lezen Geert, voorlopig geen interval tot wanneer onze Jean er terug bij is.
Eerst dachten we nog dat jullie beiden tesamen zouden kunnen herbeginnen met trainen, maar dat is bij deze nu uitgesloten :lol: :lol:
Aan JPDT, alhoewel we allemaal al niet meer " jong " zijn ben jij ook altijd welkom op een training, en zeker in de winter hoeft het allemaal niet zo snel voor ons meer te gaan, dus zaterdag en zondag om 8u25 bij mij thuis vertrekken voor wie het interesseerd.
Deze week terug alle dagen op de straat gelopen, nogal een geluk dat ik juist 2 paar nieuwe loopschoenen begonnen ben met dragen, het zou nogal kloppen geven en onmiddelijk zere benen en gewrichten.
En zeggen dat we vroeger gemiddeld 100 km per week op de straat liepen en dan nog een half marathonneken er nog bij ook.
Ik ben een paar keer gaan verkennen op steenberg en het was er op het parcour beter voor de skieers dan voor de lopers, overal ijsbanen.
Vanaf vandaag kan het terug beter zijn, het was hier in Bammbridge toch 7°.
Morgen vertrekken we op de straat en lopen zo tot op steenberg om eens te verkennen en wanneer het te doen is wordt er zondag daar gelopen.
Nog veel loopgenot en tot later.
marc b

Berichtdoor GDP » di dec 14, 2010 11:55 am

Dag Marc, Jean en co,

Eindelijk ingelogd geraakt.
Ja het blessurespook achtervolgt mij ook.
Het zit bij mij zoals bij de ezels aan de poten (allez voeten :)) )
Maar ik bespaar jullie hier lange verhalen , komt er op neer dat ik (te) lang out was en nu aan het
vechten ben om weer te keren.
Triestig hoe op onze leeftijd die conditie snel wegsmelt..

Momenteel drie trainingskes per week; enkel duurloopkes.
een beetje strompelen aan 12 per uur en proberen een uurke vol te maken dat is mijn lot.

Wellicht kom ik één dezer zondagen naar Steenberg afgezakt en probeer mijn kar aan te hangen ..
Wanneer trainen jullie nu de zondag ; 9 uur ?

Grtz

Geert
GDP

Berichtdoor marc b » wo dec 15, 2010 10:34 am

Dat is nu nog eens goed nieuws zie om GDP hier op het forum te mogen ontmoeten en nogwel met de boodschap om te herbeginnen na...... 3 maand blessureleed zeker Geert ! ! ! !. Daarjuist nog een toertje op steeenberg gedaan en het is er bikkelhard en slecht voor de voeten.Daarom Geert mocht je graag zondag meelopen met ons, dan zou ik liever hebben dat je om 8u25 bij mij thuis komt ipv naar steenberg. We zullen ons zaterdag dan murw lopen, dan kan het met u erbij rustig zijn, ( dat is voor beide parteien eens goed hé :lol: :lol: ). Waarschijnlijk zullen we de volledige training afwerken op de straat en in goed beloopbare kouters.
Niet vergeten 8u25 bij MB en niet bij JB hé Geert !
Tot later, en iedereen is welkom!
marc b

Berichtdoor GDP » do dec 16, 2010 11:28 am

Ok Marc ik doe mijn best om er zondag te zijn.
Ik weet wel waar je ongeveer woont.
Je adres kennen zou natuurlijk een extra gemak zijn :D

Daarnet voor het eerst in jaren (zo voel ik het aan) een kwaliteitstraining gedaan met wat snelheid.
Amaai mijn armen.
Positief signaal is : geen pijn !
Voor de rest afzien als de beesten...
Maar ja dat is de enige weg om terug te komen zeker...

Tot zondag wellicht

Geert
GDP

Berichtdoor Jean » di dec 28, 2010 1:54 pm

Vanmiddag een lange wandeling gedaan richting Steenberg.
Het was een goede revalidatieoefening; al was het op vele plaatsen zéér glad (een fikse uitschuiver of een valpartij kan ik nu wel missen).

In 't Steenberg aangekomen waren 2 dames de kleine ronde aan het afleggen, terwijl ik nog een derde loper zag naderen.
Toen hij dicht genoeg was gekomen, herkende ik GDP :P - stiekem "achter de schermen" aan 't trainen :P :lol: (grapje natuurlijk hé Geert, maar 't schoot zo in eerste instantie door m'n gedachten hé :D ).

Een rondje Steenberg gestapt en de omloop ligt er slecht bij. Overal sneeuw die aangdrukt is; veel hobbels en kuiltjes en het schuift nogal.
Je kan slecht tempo maken door het wegglijden van je afzetvoet en je moet opletten om niet ten val te komen (heeft Geert aan den lijve kunnen ondervinden).
Wat blijven kijken en nadien nog een babbeltje met Geert gedaan. Het deed me veel deugd om nog eens in 't Steenberg te zijn; het was toch al even geleden.
Daarna m'n wandeling verder gezet en er in z'n geheel echt van genoten.
Jean

Berichtdoor wim19 » wo jan 05, 2011 1:49 pm

Deze ochtend ook nog es naar Erpe-Mere steenberg,amaai er lag nog erg veel ijs op de finse piste zeg :shock: toch er een uurtje rondgelopen was vrij gevaarlijk en moest goed opletten waar ik liep door het ijs .
wim19

Berichtdoor FilipV » wo jan 05, 2011 9:36 pm

wim19 schreef:Deze ochtend ook nog es naar Erpe-Mere steenberg,amaai er lag nog erg veel ijs op de finse piste zeg :shock: toch er een uurtje rondgelopen was vrij gevaarlijk en moest goed opletten waar ik liep door het ijs .

Ik kan er ook van meespreken. Ben er afgelopen zondag ook geweest, bijna op m'n bakkes gevallen en toch nog 8 ronden uitgehouden. Heb de hele tijd naast de piste gelopen (in de graskant), tussen de molshopen. Tegen 't wk zal het ijs weg zijn, maar dan zal het een modderpoeltje zijn. Ik hoop dat ze binnenkort terug schors aanvullen. Ze waren begin december begonnen, maar toen kwam de sneeuw ... Normaalgezien loop ik 3 à 4x/w op steenberg, nu is het meestal op straat.
FilipV

Berichtdoor Jean » vr jan 07, 2011 9:32 am

Ja, de ijslaag die op de finse piste lag was best dik. Op de meeste plaatsen in 't Steenberg was alle sneeuw en ijs weg; enkel op het looppad bleef die ellende liggen.
Nu zijn de temperaturen de laatste dagen fel gestegen en zal het ijs uiteindelijk wel moeten zwichten, maar nu hebben we er terug een pak regen bijgekregen; dus inderdaad Filip zal 't nu een modderpoeltje worden. Op het laagste punt, beneden de voetbalvelden ga je tot over je loopschoenen in 't ijswater en de blubber zakken en dan is het niet leuk meer. Hopelijk kunnen ze dat diepst gelegen deel wat beter draineren. Dat is al eens gedaan; dmv enkele sleuven die de gemeentearbeiders hadden gemaakt. Het probleem is echter dat een groot deel van de schors meespoelt met het naar onder lopende water en dan samen met modder de draineersleuven opvult. Ook net na de steile klim achter de sporthal blijft een rotte plek liggen van enkele meters lang waar je nu ook dwars doorheen zakt. Als je graag een keertje een "zwaar labeurtraining" doet en daarna direkt van een warme douche kan genieten is het zeker 't moment om naar 't Steenberg af te zakken.
Jean

VorigeVolgende

Keer terug naar trainen